1ste Bier Verhaal van September: Carnegie Stark Porter - Zweden
Carnegie
Stark Porter
We
mogen weer officiële kwalificatiewedstrijden spelen, de landen waar we tegen
moeten en dan de uitwedstrijden schrijf ik een bierverhaal. Het doel is het
wereldkampioenschap voetbal in 2018 in Rusland, als eerste is Zweden aan de
beurt. Dit keer één van de oudst geregistreerde handelsmerknamen, Carnegie en
dit merk bestaat sinds 1836.
Het
begon met de komst van de Schot David Carnegie in de Zweedse havenstad
Gothenburg, deze man was van beroep handelaar en later investeerder. Hij kocht
in 1836 een suikerraffinaderij en brouwerij Lorentska die gespecialiseerd was
in het brouwen van Porters, dit was toevallig zijn favoriete bierstijl. De
Lorentska brouwerij was opgericht in 1817 en de Porter dus ook, alleen in 1836
ging het Carnegie heten. In 1928 werd de brouwerij verkocht aan Pripps, ook een
brouwerij uit Gothenburg. Later in 1964 fuseerden ze met brouwerij Stockholms
en ook kochten ze in 1970 brouwerij Falcon uit Falkenberg. In 2000 kwam Pripps
in handen van het Deense Carlsberg, deze sloot de brouwerijen in Gothenburg en
Stockholm en hevelde alle productie over naar Falkenberg.
De
naam Pripps bleef als biermerk bestaan en dat geldt ook voor Falcon, de
brouwerijnaam is nu Carlsberg Sverige. Biermerk Carnegie is van Gothenburg naar
Stockholm gegaan om ook in Falkenberg te belanden. Carnegie de investeerder
bestaat nog als een bank met dezelfde naam. Door een Zweedse bierwet word
Carnegie Porter in twee versies gebrouwen, één met een lagere alcoholpercentage
en één met een hogere alcoholpercentage.
Er zijn drie klassen:
Klasse I, met een alcoholpercentage
van maximum 2,25% ook bekend als lättöl wat lichtbier betekent. Deze klasse kan
overal en door iedereen gekocht worden.
Klasse II, met een
alcoholpercentage tussen 2,3% en 3,5% ook bekend als folköl wat volksbier
betekent. Dit kan gekocht worden in supermarkten door personen vanaf 18 jaar
oud.
Klasse
III, met een alcoholpercentage 3,5% en alles daarboven en word starköl genoemd
en dat betekent zwaar bier. Kan alleen gekocht worden in de staatsslijterijen genaamd
Systembolaget door personen vanaf 20 jaar of in de pubs door personen vanaf 18
jaar oud. Veel buitenlandse brouwerijen brengen hun bieren uit in twee versies
eentje tot 3,5% en een versie van boven de 3,5%, zie blikje Heineken.
Laat
ik met Carnegie 3,5% beginnen de variant die te koop is in een Zweedse
supermarkt, dit is een Porter en deze bierstijl is de voorloper van de Stout.
De kleur is van het bier is donker bruin en het alcoholpercentage kan je wel
raden.
De smaak is licht zoet bitter en beetje waterig door het lage
alcoholpercentage. Het bier heeft tonen van geroosterd mout, chocolade en
karamel.
De
Carnegie Stark Porter heeft een alcoholpercentage van 5,5% en dat is gelijk te
merken in de smaak, de kleur is precies hetzelfde als het zwakkere broertje. Zacht
zoet bitter is die smaak, met tonen van koffie, chocolade, vanille en
geroosterd mout.
Ook
kan dit bier makkelijk tien jaar bewaard worden en kan de smaak evolueren naar
een kruidige Madeirawijn-achtige smaak.
Maar dit verhaal is nog
niet ten einde want Carlsberg heeft samen met de New Yorkse brouwerij Brooklyn
een brouwcafé geopend in Stockholm met de naam Nya Carnegie, om hier craftbier
te brouwen en dat gebeurt sinds 2012. In 2011 besloten Carlsberg en Brooklyn
ter ere van 175ste verjaardag van Carnegie Porten een speciale
jubileum versie te brouwen en daar rolde later het idee van de eerder genoemde brouwcafé
uit.
https://www.nyacarnegiebryggeriet.se/en/
Dit was Carnegie en de volgende kwalificatiewedstrijd is in november en dan komt Luxemburg aan bod,
volgt nog een filmpje.
Reacties
Een reactie posten