1ste Bier Verhaal van Februari: Hite Beer - Zuid-Korea
Hite Beer
Olympische Winterspelen 2018 worden gehouden
in Pyeongchang(평창군), Zuid-Korea en dat vraagt om een
verhaal over bier uit dat land. Verwar de naam niet met Pyongyang(평양시)
want dat is de hoofdstad van Noord-Korea. Pyeongchang(평창군)
betekent “vrede en voorspoed” en Pyongyang(평양시)
heeft twee betekenissen namelijk “vlak land” of “vreedzaam land”, vooral die
laatste is licht ironisch. Normaal worden de spelen gehouden in een stad maar
deze keer in een district (in het Koreaans heet het Gun), dit is weer een
onderdeel van de provincie Gangwon-do(강원도).
Deze ligt in
het noordwesten van Zuid-Korea en een stuk gebied ligt in Noord-Korea maar daar
heet het Kangwon(강원도), om een verschil te maken en de
vrede te bewaren. Terug naar het district Pyeongchang(평창군)
waar in het dorpje Daegwallyeong-myeon (대관령면)
de openings- en sluiting ceremonie wordt er gehouden, tevens worden de meeste
sporten. De stad Gangneung(강릉시) aan de zee
worden alle indoor wintersporten gehouden.
De grootste nieuwkomers zijn: Lotte
Liquor BG uit Chungju(충주시) bestaat sinds
1926 als distilleerder maar is bier gaan brouwen sinds 2014, 7Braü uit Hoengseong(횡성군)
en sinds 2011, Korea Craft Brewery bestaat sinds 2014 en komt uit Eumseong(음성군).
Dan zijn er nog 50 microbrouwerijen en brouwcafés en dat valt ergens mee met
een Zuid-Koreaanse bevolking van bijna 52 miljoen, Nederland heeft er 500 ter
vergelijking. Zo zes van die “smakeloze maar dorstlessende” van de grote twee
van Korea, de 1ste drie van HiteJinro en de andere drie van Oriental
Brewery.
1: Hite Beer is één van de best verkochte
merken van Zuid-Korea, de smaak is erg bitterloos en heeft hele erge licht
tonen van iets wat op zoete maïs lijkt. Het heeft een heldere gouden kleur en
het alcoholpercentage is 4,3%.
2: Hite D heeft wat meer smaak, het is ietsjes
bitterder en ook ietsjes droger. Het heeft ook die zoete maïs op de
achtergrond. De “D” staat voor “dry finish”, de Zuid-Koreaan heeft toch een
andere smaak ontwikkeld. Ook een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage
is 4,8%.
3: Hite Exfeel S is gericht op jongeren die de
leeftijd hebben om te mogen drinken en het heeft minder calorieën, net zoiets
als een Amerikaans Light-bier. Net zo licht van smaak als Hite Beer, maar het
heeft erg lichte tonen van karamel. De kleur is helder goud met een
alcoholpercentage van 4%.
4: Cass Fresh en met Hite meest verkochte
bier van Zuid-Korea. Het heeft iets wat op bitterheid lijkt en iets in de verte
wat tonen van zoete maïs. Maar de naam zegt het al Fresh, gooi hem in de
vriezer een tijdje en dan drink hem erg koud. De kleur is helder goud en het
alcoholpercentage is 4,5%.
5: OB Golden Lager de enigste van deze zes die
uit 100% gerstemout en er is geen rijst gebruikt wat de smakeloosheid verklaard
in Zuid-Korea. Het heeft een lichte droge bitteren smaak met lichte tonen van
zoete maïs. De kleur is helder goud en het alcoholpercentage is 4,8%.
6: Cafri is OB’s antwoord op Hite’s Exfeel S,
dus voor de jongeren en ook hier wat minder calorieën in het bier. Het heeft
iets van een droog bitteren smaak, tonen van iets wat lijkt op citroen en zoete
maïs. De kleur is helder goud en het alcoholpercentage is 4,2%.
Nummer één, drie en vier kan je tegenkomen in
een filiaal van Asian Oriental supermarkt of bij een of andere Aziatische toko.
Hieronder wat linkjes en ook van de brouwerijen waar ik geen bier van heb
behandelt, maar dat kan nog wel gebeuren in de toekomst.
Reacties
Een reactie posten