1ste Bier Verhaal van Februari: Hite Beer - Zuid-Korea

Hite Beer

Olympische Winterspelen 2018 worden gehouden in Pyeongchang(평창군), Zuid-Korea en dat vraagt om een verhaal over bier uit dat land. Verwar de naam niet met Pyongyang(평양시) want dat is de hoofdstad van Noord-Korea. Pyeongchang(평창군) betekent “vrede en voorspoed” en Pyongyang(평양시) heeft twee betekenissen namelijk “vlak land” of “vreedzaam land”, vooral die laatste is licht ironisch. Normaal worden de spelen gehouden in een stad maar deze keer in een district (in het Koreaans heet het Gun), dit is weer een onderdeel van de provincie Gangwon-do(강원도).
Deze ligt in het noordwesten van Zuid-Korea en een stuk gebied ligt in Noord-Korea maar daar heet het Kangwon(강원도), om een verschil te maken en de vrede te bewaren. Terug naar het district Pyeongchang(평창군) waar in het dorpje Daegwallyeong-myeon (대관령면) de openings- en sluiting ceremonie wordt er gehouden, tevens worden de meeste sporten. De stad Gangneung(강릉시) aan de zee worden alle indoor wintersporten gehouden.

Laten we het hopen dat Noord-Korea zich een beetje koest houdt en dat het een succes wordt. Op bier gebied is het qua smaak erg simpel gesteld, het liefst helemaal geen smaak eraan en dit kwam door bescherming van de eigen markt. Lange tijd waren er maar twee brouwgroepen die nog het land rustig gezegd nog domineren.
Als eerste HiteJinro(
하이트진로) is de ene grote, het Hite-gedeelte van de naam is verantwoordelijk voor bier sinds 1933 en het Jinro-gedeelte voor soju (Koreaanse sterke drank), whiskey, wijn en gebotteld water sinds 1924. De Hite brouwerij begon onder de naam Chosun, dat is weer een oude naam voor Korea en in de hoofdstad Seoul(서울시) vind men het hoofdkantoor en een brouwerij. In 1998 veranderde ze de naam van het bedrijf naar hun meest populairste biermerk Hite en namen in 2006 Jinro over.
De ander is Oriental Brewery(
오비맥주) of beter bekend als OB en ze bestaan ook sinds 1933, ook zij zitten in Seoul(서울시). Maar ook hadden zij een andere naam namelijk Showa Kirin, dat komt uit de tijd dat Korea bezet was door Japan. Na de herwonnen onafhankelijkheid heten ze een tijd Dongyang en in 1995 werd het Oriental Brewery. Tegenwoordig brouwen ze veel merken bier en horen ze sinds 2014 definitief bij AB-Inbev, als was dat van 1998 tot 2009 ook al het geval met de voorloper Interbrew/Inbev. De regels en belastingen om een brouwerij te beginnen werden wat soepeler gemaakt, ook wat smaakvollere bieren doordat ingrediënten wat goedkoper werden.
Dit allemaal kwam doordat Noord-Korea ook bier begon te brouwen namelijk het Taedonggang(
대동강맥주) bier dat veel meer smaak had dan de Zuid-Koreaanse bieren, ook kwamen ze met microbrouwerijen met betere bieren. De Zuid-Koreanen konden dus niet achterblijven en het bierlandschap is een beetje verbeterd, al moeten ze het nog leren dat bier anders smaken kan hebben. 
De grootste nieuwkomers zijn: Lotte Liquor BG uit Chungju(충주시) bestaat sinds 1926 als distilleerder maar is bier gaan brouwen sinds 2014, 7Braü uit Hoengseong(횡성군) en sinds 2011, Korea Craft Brewery bestaat sinds 2014 en komt uit Eumseong(음성군). Dan zijn er nog 50 microbrouwerijen en brouwcafés en dat valt ergens mee met een Zuid-Koreaanse bevolking van bijna 52 miljoen, Nederland heeft er 500 ter vergelijking. Zo zes van die “smakeloze maar dorstlessende” van de grote twee van Korea, de 1ste drie van HiteJinro en de andere drie van Oriental Brewery.
1: Hite Beer is één van de best verkochte merken van Zuid-Korea, de smaak is erg bitterloos en heeft hele erge licht tonen van iets wat op zoete maïs lijkt. Het heeft een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage is 4,3%.

 
2: Hite D heeft wat meer smaak, het is ietsjes bitterder en ook ietsjes droger. Het heeft ook die zoete maïs op de achtergrond. De “D” staat voor “dry finish”, de Zuid-Koreaan heeft toch een andere smaak ontwikkeld. Ook een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage is 4,8%.



3: Hite Exfeel S is gericht op jongeren die de leeftijd hebben om te mogen drinken en het heeft minder calorieën, net zoiets als een Amerikaans Light-bier. Net zo licht van smaak als Hite Beer, maar het heeft erg lichte tonen van karamel. De kleur is helder goud met een alcoholpercentage van 4%. 
4: Cass Fresh en met Hite meest verkochte bier van Zuid-Korea. Het heeft iets wat op bitterheid lijkt en iets in de verte wat tonen van zoete maïs. Maar de naam zegt het al Fresh, gooi hem in de vriezer een tijdje en dan drink hem erg koud. De kleur is helder goud en het alcoholpercentage is 4,5%.


5: OB Golden Lager de enigste van deze zes die uit 100% gerstemout en er is geen rijst gebruikt wat de smakeloosheid verklaard in Zuid-Korea. Het heeft een lichte droge bitteren smaak met lichte tonen van zoete maïs. De kleur is helder goud en het alcoholpercentage is 4,8%.

6: Cafri is OB’s antwoord op Hite’s Exfeel S, dus voor de jongeren en ook hier wat minder calorieën in het bier. Het heeft iets van een droog bitteren smaak, tonen van iets wat lijkt op citroen en zoete maïs. De kleur is helder goud en het alcoholpercentage is 4,2%. 
Nummer één, drie en vier kan je tegenkomen in een filiaal van Asian Oriental supermarkt of bij een of andere Aziatische toko. Hieronder wat linkjes en ook van de brouwerijen waar ik geen bier van heb behandelt, maar dat kan nog wel gebeuren in de toekomst.


Korea Craft Brewery http://www.koreacraftbrewery.com/ 

Reacties

Populaire posts