2de Bier Verhaal van April: Tropical Pils - Spanje

Tropical Pils

Gran Canaria dit keer, om de dorst te lessen op dit warme Spaanse eiland voor de kust van Marokko raad ik Tropical Pils aan. De craftbier-revolutie op de Canarische Eilanden moet nog beginnen, al zijn er pogingen op dit moment bezig om het bewerkstellen. Laat ik 16 á 17 jaar teruggaan in de tijd, naar een vakantie met (voormalige) vrienden. Playa del Ingles was de bestemming, verwacht geen cultuur en historische gebouwen hier. Hier gelden de drie Z’en namelijk zon, zee en zuipen.


Deze plaats is afgeladen met hotels, restaurants, kroegen en clubs en wat me opviel ze waren voornamelijk gelegen rond de vele winkelcentrums. Specifieke bevolkingsgroepen hebben hun eigen uitgaansmogelijkheden rond de winkelcentrums. Bijvoorbeeld winkelcentrum Gran Chaparral is er voor de Nederlanders die niet zonder Heineken, frikadellen en Hollandse muziek kunnen. Winkelcentrum Cita zult men de oosterburen aantreffen, de Duitser zal zich hier thuis voelen. Aguila Roja is de plek voor de Guinness drinkende Ieren en Schotten, Engelsen liefst niet herkenbaar anders wordt het beuken.


Dan is er nog de Kasbah, Plaza en Metro een aan elkaar gegroeide “shopping en entertainment”gebied voor de hele vroege uurtjes. Dan mag ik de Yumbo niet vergeten, overdag kan je er winkelen en in de avond wordt het “gayparadise” bij uitstek. Ook belangrijk het weer, het is er altijd warm met een lekkere bries uit dezelfde richting.


We begonnen die vakantie met Dorada Pilsen het bier van Tenerife van dezelfde brouwerij, maar daar later over meer. Nou ik was er niet erg kapot van, dus laten we Tropical Pils het bier van Gran Canaria eens testen en we bleven erbij. Zie de foto’s voor de gestage groei van blikjes die we leeg in de kast plaatsen, uiteraard ook netjes weggooiden.


Maar er moet bij gezegd worden de Spaanse vuilniszak is niet groot en de berg afval des te groot. Als beginnend bierproever maakte ik als enige nog wat uitstapjes naar andere Spaanse bieren van brouwerijen zoals Mahou, San Miguel, Damm, Alhambra om er een paar te noemen. Op de foto is het oude beeldmerk te zien op te blikjes en hier is een plaatje van het etiket van toen te zien.


In al die jaren is er wat verandert, er prijkt nu een hond op het etiket. Logisch als je bedenkt dat de Canarische Eilanden eigenlijk Honden Eilanden betekent, het komt van het Latijns Canariae Insulae. Voordat de Spanjaarden kwamen schenen de oorspronkelijke bewoners honden te vereren, zodoende de naam van de eilandgroep.


In ieder geval de honden sieren de vlag van de Canarische Eilanden en ééntje het etiket. De brouwerij is opgericht in 1924 als brouwerij La Tropical later Sical in de plaats Las Palmas de Gran Canaria, om in 1994 op te gaan in brouwerij CompañíaCervecera de Canarias deze is opgericht in Santa Cruz de Tenerife van het buureiland.


Laat ik beginnen met bier en voor het eerst een alcoholvrij bier, die ik daar per ongeluk in een vlaag kocht. Tropical Sin want ik dacht Sin is zonde of zo, maar sin in het Spaans is zonder. Met het drinken ervan merkte ik dat het niet onder deed voor normaal bier, want alcoholvrij bier is nogal muf in smaak. Deze had dat zeker niet, lekker fris van smaak en misschien kwam het door de 0,1% alcoholpercentage die het heldere goudkleurige bier nog had.

Tropical Limon bestond toen ik er was nog niet maar dit is een overduidelijk een Radler, dit 2% zware bier doet het goed bij Duitsers en die zijn er genoeg op Gran Canaria. De kleur is troebel geel en de smaak is dorstlessend door de citroenen.


Tropical Premium is de zwaarste van de vier en ik vond het niet veel, wat door de wat zeurende zoet bitter smaak kwam. Het bier is ietsje donker helder goud van kleur en het alcoholpercentage is 5,1%.


Als laatste het bier waar niets mis mee is, Tropical Pils met een alcoholpercentage van 4,7% en de heldere gouden kleur.


De smaak is lichtjes bitter en heeft zelfs citrus tonen in de verte. De perfecte dorstlesser op dit subtropische eiland, zodoende kon ik weer eens een vakantieherinnering delen wat ik kan relateren aan bier.
Volgt nog de link, Facebookpagina en een filmpje.














Reacties

Populaire posts