Bier+Randzaken Mei (5): Dikke Lul 3 Bier - Nederland

Dikke Lul 3 Bier
Waarschuwing dit is waarschijnlijk een 18+ bierverhaal en het
gaat om het shockeren en vervolgens wat aandacht te krijgen
met als reden om wat biertjes te verkopen. Hoe werkt dat
het best? Nou flink wat tere zieltjes tegen het harnas in te
jagen. Met al die brouwerijen moet men een beetje opvallen,
beetje negatieve publiciteit kan ook werken. Dus volgen er
nu een paar biertjes die dat wel lukken, ik behandel wel
wat Nederlandse bieren want dit thema is nogal globaal.
Lees verder of haak af en kom volgende keer terug als
ik weer een “normaal” verhaaltje publiceer.
Brouwerij Oersoep (2012) uit Nijmegen brouwen met wilde
gisten en ongebruikelijke kruiden en dergelijke. Ze brouwen
een Doppelbock met de naam Sexy Motherbocker, duidelijk
zijn hier de woorden sexy motherfucker uit te halen en dat
betekent zoiets goed uitziende  klootzak. Ook siert op het
etiket een liggend licht arrogant gespierde uitziende bok,
het blijft een Bokbier. Sexy Motherbocker heeft een
alcoholpercentage van 8% en de kleur is zeer donkerbruin
tot bijna zwart. De smaak is licht zoet bitter met een zuurtje
op de achtergrond, het heeft tonen van karamel, zure appel
en chocolade.

Brouwerij(huurders) De Eeuwige Jeugd (2016) uit Amsterdam
hebben het niet zo op het ouder en volwassen worden, want
dat kan altijd nog of niet. Ook al is het nog geen herfst maar
ze brouwen een Weizenbock met de naam Bokkelul. Dat woord
betekent zoiets als stommeling of een volwassen iemand die
idiote dingen doet (wat een kind zou doen). Het bier heeft
een troebel donkerbruine kleur en een alcoholpercentage
van 6,5%. De smaak is zoet bitter en heeft tonen van karamel
                                     
Brouwerij De Pimpelmeesch (2010) uit het Brabantse Chaam
brouwt aanvankelijk bieren met namen zoals Dubbel D, Heisse
Weiße, Vurige Non en Blonde Snol maar deze staan ook
respectievelijk bekend als Chaams Winterbier, Chaams Tarwebier,
Chaams Dubbel en Chaams Tripel. Op de website zie je de eerste
namen niet terug, maar wel in sommige slijterijen en bierwinkels.
Hoe stigmatiserend hoe het ook klinkt want een sexy dame verkoopt,
denk beter dan het vrolijke pimpelmeesje. Aan de ene kant een braaf
bedrijf maar aan de andere kant…… Aangezien Blonde Snol het als
naam het sterkst en stigmatiserend is behandel ik dat bier of
Chaamse Tripel. Snol betekent hoer of prostituee maar kan ook
een meisje dat met iedereen aanpapt, een allemans vriendinnetje,
een onbetrouwbaar meisje. Het bier heeft een alcoholpercentage
van 8,5% en een troebel blonde kleur. De smaak is plakkerig zoet
bitter en tonen van citrus en perzik. http://www.pimpelmeesch.nl/
https://www.facebook.com/Pimpelmeesch/
                          
 Bij brouwerij Eurotrash (2015) uit Rotterdam heeft wat met voornamelijk entertainment dat van lage kwaliteit is, het liefst Duits. De mensen achter deze bouwerij met schunnige humor, zijn ook verantwoordelijk voor indrukwekkende plafond schildering in de Rotterdamse Markthal. Het is kunst om bier te brouwen, ze willen Duitse bierstijlen brouwen met een twist. Ze hebben het voor elkaar gekregen dat het Nederlandse scheldwoord kutlip is ver-Duitst, wij zien de grap maar iemand buiten Nederland heeft het niet door. Op het etiket staat een overduidelijk een Duits figuur uit de tijd eind 19de/begin 20ste eeuw met een foute gezichtsuitdrukking.  Kaiser Küttlipp II is Pilsener met een twist, het heet een licht troebel gouden kleur en het alcoholpercentage is 5%. De smaak is licht zoet bitter met tonen van mandarijn en wat ander tropisch fruit. http://eurotrash-united.nl/ https://www.facebook.com/eurotrashbrewery  
Brouwerij Boegbeeld (2015) uit ‘s-Hertogenbosch had gelijk
een vliegende start, binnen een dag was de hele voorraad Kutbier
uitverkocht. Door die naam dachten velen dat er wat mannelijke
studenten erachter zaten, nou het zijn twee meiden die bier willen
brouwen met Bossche dingen. Het bier is een ode aan de Bossche
Kut een onder make-up zittende vrouw met haar in een bijna
onmogelijke kleur. Liefst voortschrijdend op een Tomos, ook kan
ze nageroepen met de zin “ziet er goed uit, kut”. Kut betekent
vagina, waardeloos en in Den Bosch wat in de vorige alinea is
beschreven. Kutbier heeft een troebel blonde kleur en het
alcoholpercentage is 6,3%. De smaak is een beetje zoet bitter
en in het begin een wasig aroma van pruim. Bij een Kutbier
horen pruimen naar het schijnt, gelukkig is er geen ziltigheid,
het bier heeft wat tonen van fruitigheid.
http://www.brouwerijboegbeeld.nl/
https://www.facebook.com/brouwerijboegbeeld/?ref=br_rs
 Brouwerij Het Uiltje of Uiltje Brewing Company (2012) uit Haarlem begonnen met prachtige bieren met als thema uilen. De oprichter heet Robbert Uyleman zodoende die namen en de etiketten waren erg braaf. Maar met de nog specialere en nog lekkerdere smakende bieren werden namen dubbelzinnig grappiger, met toch wel als hoogtepunt Dikke Lul 3 Bier. Buiten dat zijn hebben ze de standaard bieren een nieuwe naam gegeven en de etiketten flink gerestyled, maar dat is voor een ander verhaal. Dikke Lul 3 Bier is een gezegde naar het schijnt in Haarlem is ontstaan en betekent zoiets als “dat ga ik echt niet doen” of “bekijk het even”. Gelukkig is het etiket nogal veilig met alleen die tekst. Het bier is een American Pale Ale met een alcoholpercentage van 5,6% en de kleur is licht troebel goudkleurig. De smaak is droog bitter van smaak met tonen van citrusfruit. https://www.uiltjecraftbeer.com/ https://www.facebook.com/hetuiltje/?ref=br_rs
Al met al valt het allemaal wel mee met die naamkeuzes,
misschien volgend jaar een ander land behandelen met dit thema.





Reacties

Populaire posts