Bier+Randzaken Oktober (4): Maes Pils - België

Maes Pils


Dit jaar wat extra verhaaltjes omtrent bier en dan
speciaal het land waar het Nederlands Elftal tegen
uitspeelt, officiële en vriendschappelijk wedstrijden.
Geheel grotendeels het voetbal negerend maar wel
een reden om iets uit dat land te schrijven, verwacht
wel een bier van een grote brouwerij met dit thema.


België is de tegenstander en met al dat speciaalbier waar ik zo van hou, doe ik toch een verhaal over 2de meest gedronken biermerk van België. Dit biermerk is eigendom van Heineken en ze hebben een stempel gedrukt op het huidige Maes Pils, maar eerst wat geschiedenis.


Het gebeurde in Waarloos een dorp vlakbij Antwerpen, een zekere Egied Maes verkreeg een brouwerij in 1880 en de naam was toen brouwerij Sint-Michaël. In 1901 namen zijn zonen Ferdinand en Theophile en ging de brouwerij Stoombrouwerij Mouterij St-Michaël Gebroeders Maes heten. Via destijds populaire bieren als Prima Maezenbier, Paterke Maes en Export groeide de brouwerij tot een belangrijke speler in de Belgische bierwereld.



Met dat groter worden werd de brouwerij gekocht in
1969 door brouwerij Watney Mann uit Engeland. Tot
deze brouwerij ermee stopte kocht Theo Maes de
brouwerij terug in 1985 om vervolgens het te verkopen
aan Danone in 1988, een Franse voedselgigant.
Trouwens er wordt nog Watneys Scotch Ale gebrouwen
maar dat is voer voor een ander verhaal. Ook onderdeel
van Danone was dat Belgisch-Limburgse brouwerij Alken
en gingen verder als Alken-Maes. In 2000 kwam Alken-Maes
in handen van het niet meer bestaande Scottish & Newcastle
want Heineken en het Deense Carlsberg kochten samen de
boel en verdeelden de biermerken en brouwerijen  onder
het elkaar. Zo kwam dit biermerk in handen van Heineken
en vervolgens besloten ze het bier ingrijpend te veranderen
want Scottish & Newcastle deed dat ook. Alleen waren zij
meer van het bezuinigen, goedkopere grondstoffen
gebruiken, lager alcoholpercentage wegens lagere
accijnzen. In de Britse jaren was Maes Pils een toegankelijk,
vlak en toch dorstlessend bier dat met elk jaar minder werd
verkocht. Heineken kon twee dingen doen Maes vervangen
door Heineken of over een andere boeg gooien. Aangezien
Heineken in België voor een veredeld water wordt aangezien
gingen ze voor optie twee.


Het alcoholpercentage ging van 4,9% naar 5,2%, meer mout, nu wordt Saaz-hop gebruikt met een dubbele dosis en het tarwe aandeel is weggelaten. Het logo met de vatendragers werd subtiel gemoderniseerd en lijken over het schuim te dartelen op een ingeschonken glas. Het helder goudkleurige Belgische pilsje is van zwakke hap naar een bitter smakend biertje gegaan. Zelfs concurrent Jupiler in een bitter karakter voorbij gegaan en volgens kenners komt Maes Pils weer in de buurt van de smaak van weleer.


Dit was Maes Pils en in de komende maanden komt er nog een bier van Alken-Maes met een verhaal. De volgende uitwedstrijd is in Duitsland, volgt nog de link en de Facebookpagina. http://www.alken-maes.be/nl#/nl https://www.facebook.com/MaesPils

Reacties

Populaire posts