Bier+Randzaken Juli (5): Castle Lager - Zuid-Afrika

Castle Lager


Zo ben je de nummer twee brouwerij ter wereld en zo ben je opgeslokt. Je kan zo groot worden als mogelijk is maar als de aandeelhouders geld ruiken, is het verhaal net zo snel weer uit. Dit is wederom een AB-Inbev verhaal en dit keer hoe ze de biermarkt in de 3de Wereld inpikte. Op naar Johannesburg, Zuid-Afrika waar in 1889 Charles Glass brouwerij Castle begon.


Daarvoor brouwde hij bier voor de Britse soldaten in India, maar zag meer kansen in Johannesburg waar de goudkoorts was uitgebroken. Die noeste goudzoekers die met duizenden erop af kwamen konden wel een goed bier gebruiken. Het begon klein met Castle Lager met hulp van investeerders, zijn vrouw Lisa op de achtergrond en ze zaten goed in Johannesburg met al het te delven goud. Frederic Mead van brouwerij Natal uit Pietermaritzburg hoorde over het succes en wilde ook wel wat verdienen in Johannesburg, zodoende kocht hij brouwerij Castle in 1892. Later werden er meer brouwerijen overgenomen en de belangrijkste was in 1956 brouwerij Ohlson uit Kaapstad. Zeker rond die tijd hadden de brouwerijen het moeilijk omdat de Zuid-Afrikaanse regering besloot de accijnzen flink verhogen op bier, de idiote Apartheid hielp ook al niet mee.


Maar in ieder geval werd alles vanaf nu South African Breweries genoemd en waren ze goed voor 90% van de markt. Tevens begon langzaam  de verovering van Afrika. Al waren ze voor 1950 al bezig in Zuid-Rhodesië (huidige Zimbabwe), Noord-Rhodesië (huidige Zambia), in de jaren 70 kwam er Botswana en Angola en in begin jaren 90 kwam er de Canarische Eilanden bij. Maar na het einde van de Apartheid gingen ze los in Oost-Europa, Latijns-Amerika, Rusland, China, India en veel andere landen in Afrika. Na 2000 namen ze brouwerijen over in Tsjechië, Italië, Nederland en Engeland over en fuseerde (kochten) ze met brouwerij Miller uit de V.S. in 2002. Hiermee werden ze nummer twee van de wereld en het concern ging SABMiller heten.


Dit ging goed toen nummer één AB-Inbev in 2016 een berg geld langskwam en fuseerden (kochten), maar de naam SABMiller kwam niet terug in de naam van het wereldconcern. Er moesten wat markten worden afgestoten om geen grote monopolie te krijgen, dus de meeste Europese SABMiller brouwerijen werden verkocht en alle 3de Wereld bezittingen hielden want daar zit nog groei in. Nou het Zuid-Afrikaanse gedeelte van AB-Inbev heet weer South African Breweries en het hoofdkantoor in Johannesburg worden de zaken voor heel Afrika geregeld. Dan maar paar biertjes waar ze mee domineren in Zuid-Afrika, hier komen er drie Lagers.


Hansa Pilsener bestaat sinds 1975 en men wilde een echte Tsjechische Pilsener brouwen met Tsjechisch Saaz-hop. Ook kreeg het bier een alcoholpercentage wat bijna hetzelfde is als Pilsner Urquell, die is 4,4% en de Hanse krijgt 4,5% mee. Alleen de naam is Duits dat klinkt marketingtechnisch vaak beter. Het heeft een heldere gouden kleur, de smaak is zoet met een klein beetje bitter en tonen van boter zoete maïs.



Carling Black Label Beer een biermerk van Canadese origine die vanzelfsprekend is geworden in Zuid-Afrika. Dit is ook gebeurt in Groot-Brittannië waar ze denken dat het een op en top Brits bier is. Alleen de versie in Groot-Brittannië heet daar gewoon Carling en heeft daar een alcoholpercentage van 4%. De Zuid-Afrikaanse versie heeft een alcoholpercentage van 5,5% en de kleur is ook helder goudkleurig. Zeer licht bitter van smaak met een licht zoetje. Het is het meest gedronken bier van Zuid-Afrika, net zoals wat Amstel hier in Nederland is.





Castle Lager gaat al sinds 1895 mee volgens het etiket en ik zou zweren sinds 1889, maar in ieder geval is het nationale bier van Zuid-Afrika. In eigen land is het nummer twee gedronken bier maar wel het meest geëxporteerd. Voorbeelden van een nationaal bier zijn: Heineken (Nederland), Stella Artois (België), Budweiser (V.S.), San Miguel (Spanje), Kronenbourg (Frankrijk) en Carlsberg (Denemarken). Deze goudkleurige lager heeft een alcoholpercentage van 5%, de smaak is licht zoet bitter en heeft zeer lichte tonen van citroen. Zoals elk groot commercieel merk moet iedereen het kunnen drinken.



Dit was wederom een AB-Inbev verhaal en volgende maand komt er weer één, volgt nog de link en een filmpje.


Reacties

Populaire posts