Bier+Randzaken Mei (2): Pabst Blue Ribbon - Verenigde Staten / Wisconsin

Pabst Blue Ribbon



De grootste brouwerijhuurder ter wereld en het bezit van veel Amerikaanse historische en nostalgische biermerken van weleer. Ooit was Pabst de grootste van de Verenigde Staten en had veel brouwerijen overgenomen en daarbij vele merken die ze nu dus nostalgisch uitbuiten. Ze begonnen in 1844 te Milwaukee en tot 1996 brouwden ze zelf, sindsdien is het brouwen uitbesteed bij brouwerij Miller ook uit Milwaukee en zijn filialen door de States heen.



Nu komen er twaalf merken voorbij met in het kort hun geschiedenis en wie een beetje de Amerikaanse films en tv series van de jaren 60 tot de jaren 80 kent, herkent ze misschien wel. Het zijn niet de spannendste bieren maar wel voor sommige nostalgische, allemaal Amerikaanse Lagers op eentje na. Ook een hoog gehalte aan Duitse namen komen er voorbij.


1: In 1838 kwam vanuit Pruisen Frederick Schaefer naar New York en het jaar erop zijn broer Maxmillian met een bierrecept om een Lager te brouwen. Na genoeg te hebben gespaard namen ze een brouwerij over in Manhattan, in 1842 was brouwerij Schaefer een feit. Ze waren één van de eerste met het “nieuwe” Lager bier in Amerika. In 1915 verhuisde de brouwerij naar Brooklyn, grond in Manhattan is veel waard. Vanaf de jaren 50 tot de jaren 70 waren ze de 5de brouwerij van Amerika en in 1981 werden ze gekocht door brouwerij Stroh. Schaefer Beer wordt sinds 1842 gebrouwen met een helder gouden kleur en alcoholpercentage van 4,6%. Zeer licht bitter van smaak oftewel een bier voor de massa.




2: Christopher Stahlmann begon in 1855 een brouwerij in Saint Paul de hoofdstad van Minnesota, en was binnen de kortste keren heel erg populair met zijn Lagerbier. Tuberculose trof de familie Stahlman met als eerste slachtoffer Christopher in 1883 en zijn drie zonen en opvolgers kregen het ook met de jaren. Het ging begrijpelijk niet goed met de onderneming en in 1900 nam Jacob Schmidt het over, nadat zijn eigen brouwerij af was gebrand en nieuwe nodig had. In 1911 kwam na de dood van Schmidt de brouwerij in handen van Adolph en Otto Bremer. Rond 1936 was het de 7de brouwerij van Amerika en een vriendschap met president Roosevelt dronk het leger Schmidt beer. Jaren later kwam de brouwerij in 1972 in handen van brouwerij G. Heileman. Schmidt Beer is het bier voor het wilde Northwest en op de blikjes staan dieren uit dat gebied. Helder goud van kleur met een alcoholpercentage van 4,4%. Licht zoet bitter van smaak en zeer lichte tonen van zoete maïs.


                                                       

3: Alfred Hocking begon in 1897 de Honolulu Brewing & Malting Company en 1900 kwam het biermerk Primo op de markt. Snel was het de grootste biermerk van Hawaii en bleef dat tot 1979. Nadat brouwerij Schlitz de Hawaiiaanse brouwerij in 1963 had overgenomen, kregen ze een nieuwe brouwerij 1966. Helaas sloten ze het in 1979 om kostenbesparend het bier voortaan te brouwen in Los Angeles. In 1982 kwam vervolgens brouwerij Schlitz in handen van brouwerij Stroh en stopte met het merk Primo in 1997. Pabst verkreeg de rechten van Primo in 1999, maar pas in 2007 kwam het weer op de markt. Primo Island Lager is uitbesteed aan brouwerij Miller en deze laat het brouwen in een Californisch filiaal vlakbij Los Angeles. Primo Island Lager heeft een alcoholpercentage van 4,6% en een heldere gouden kleur. De smaak is zoet bitter en het heeft zeer lichte tonen van ananas en appel, Hawaii is toch een tropisch paradijs.

 


4: Leopold Schmidt (niet gerelateerd aan Jacob Smidt, zie boven) begon een brouwerij in Tumwater vlakbij Olympia de hoofdstad van de staat Washington in 1896. De Olympia brouwerij was gelijk goed ingericht om ondergistend te kunnen brouwen, Lagers werden ook in het noordwesten van Amerika populair door Duitse brouwende immigranten. Vier jaar voor de Amerikaanse Drooglegging in 1916 sloot de brouwerij zijn deuren. Een nieuwe poging na het einde van de Drooglegging werd een nieuwe brouwerij geopende iets verderop, de meeste concurrenten hadden het loodje gelegd in die periode van geheelonthouding. Het bier was erg populair in de Pacific Northwest en wilde de rest van het land veroveren. Tot de jaren 70 ging het ze redelijk goed af maar toch kwam de klad erin, in 1983 verkocht de familie Schmidt de boel aan brouwerij G. Heileman. Olympia Beer heeft een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage van 4,8%. De bitterheid in het bier is ver te zoeken, drink het erg koud en het is de ultieme dorstlesser.



5: We blijven in de staat Washington want in 1854 begon een zeker A.B. Rabbeson brouwerij Washington en in 1872 hernoemde hij de brouwerij naar de stad waar het gevestigd was, Seattle. Rainier Beer kwam in 1878 op de markt en is vernoemd naar een berg/slapende vulkaan van 4392 meter hoog, 87 kilometer zuidoostelijk van Seattle. In 1888 verkocht Rabbeson zijn brouwerij en het merk Rainier aan John Kopp and Andrew Hemrich. Na de drooglegging kochten de Canadese/Duitse broers Fritz and Emil Sick de brouwerij, die laatste hielp het verhaal de wereld in dat de berg naar het bier vernoemd was en tot op de dag van vandaag duikt het verhaal op. Het merk Rainier met zijn iconische rode letter R bleef erg populair in de Pacific Northwest tot de jaren 70. In 1977 kwam het in handen van brouwerij G. Heileman en sloot de boel en liet Rainier brouwen bij brouwerij Olympia die ze ook hadden gekocht. Rainier Beer heeft een alcoholpercentage van 4,6% en een heldere gouden kleur. De smaak is licht zoet bitter met zeer lichte tonen van zoete maïs.



6: Bierbaron Valentin Blatz was een zoon van een Beierse brouwer en emigreerde in 1848 naar Amerika, een jaar later kwam hij in Milwaukee, Wisconsin aan. In 1850 opende hij een brouwerij naast de brouwerij van Johann Braun en in 1952 fuseerde hij na diens dood de twee brouwerijen. Ook trouwde hij met de weduwe van Johann Braun. In 1899 ging de brouwerij naar hem zelf heten en was de eerste in Milwaukee (toen bierhoofdstad van Amerika) die zijn bieren ging bottelen en in het gehele land ging leveren. Blatz overleed in Saint Paul toen hij op terugweg was van een reis naar Californië, ze gingen door tot 1958 toen het werd verkocht aan stadsgenoot brouwerij Pabst. De brouwerij werd gesloten het merk overgeheveld naar Pabst. In 1969 kocht brouwerij G. Heileman het merk om via via weer bij Pabst te belanden in 1999. Blatz Beer heeft een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage is 4,9%. De smaak is zacht zoet bitter met lichte tonen van zoete maïs en iets wat op toast lijkt.



7: Opgericht in 1885 en ooit heel lang de trots van Baltimore en staat Maryland en een beetje Washington D.C. Wie brouwerij National heeft opgericht heb ik niet kunnen vinden en het zal wel iemand met een Duitse achtergrond zijn, maar dat na de Drooglegging nam Samuel Hoffberger de brouwerij over in 1933. Zijn zoon Jerold bracht het helemaal naar nieuwe hoogtes, was mede verantwoordelijk voor het binnenhalen van een honkbalclub de Baltimore Orioles. En het stadion had gelijk ook zijn bier, bieren van brouwerij National. De brouwerij heeft ook een mascotte die tegenwoordig een icoon is voor Baltimore, sinds 1936 is Mr. Boh met zijn grote snor en één oog een marketingtool. Sinds 1944 kun je vermaken met rebussen in de binnenkant van de dop. Trouwens ooit afgevraagd wie de sixpack heeft uitgevonden, nou dat was National Bohemian in 1940 want acht was net teveel van het goede. In 1979 kwam de brouwerij in handen van G. Heileman en ook hier via via kwam het merk bij Pabst. National Bohemian is een helder goudkleurig bier met een alcoholpercentage van 4,5%. De smaak is meer zoet dan bitter, met lichte tonen van zoete maïs en iets van appel.



8: Dit keer een Schotse immigrant met de naam Peter Ballantine die in 1820 naar Amerika kwam en besloot het vak brouwer te gaan leren. In 1830 begon hij een brouwerij in Albany de hoofdstad van de staat New York, maar 10 jaar later verhuisde hij de boel naar Newark, New Jersey. Daar huurde hij een brouwerij voor vijf jaar om vervolgens een nieuwe vlakbij te bouwen. In 1879 werd er een tweede brouwerij gebouwd om ondergistende Lagers te brouwen en ze waren in die tijd de 6de brouwerij van Amerika. Peter Ballantine overleed op 91 jarige leeftijd in 1883, zijn zonen overleden kort daarna om handen komen van de echtgenoot van één van zijn kleindochters. George Griswold Frelinghuysen leidde de brouwerij tot de Drooglegging toesloeg en met de grootste moeite die tijd overleefde. De gebroeders Carl and Otto Badenhausen kochten de boel en maakten het de 3de brouwerij van het land in de jaren 40 en 50, maar de klad kwam erin en in 1972 kocht brouwerij Falstaff Ballantine en je raad het al Pabst. Ballantine XXX Ale is een bovengistende Golden Ale en een buitenbeentje in deze lijst en dat sinds 1940. Goudkleurig helder bier met een alcoholpercentage van 4,8%. Zoet bitter van smaak met zeer lichte tonen van zoete maïs.



9: Duitse immigrant Gottlieb Heileman begon samen John Gund in 1858 brouwerij City in La Crosse, Wisconsin om lokaal een goed product te leveren. Hotels en bars waren de belangrijkste klanten en ze kochten een hotel met brandschade, na renovatie werd het ook een leuke inkomstenbron. In 1872 kregen ze ruzie over het beleid, Gund wilde landelijk uitbreiden en Heileman wilde lokaal en de twee gingen hun eigen weg. Gottlieb noemde de brouwerij naar zichzelf en in 1878 overleed hij, zijn weduwe en de rest van de familie nam het over. Het eerste wat ze deden was uitbreiden en voor de Drooglegging uitbrak. leverden ze bijna door het land. Na de Drooglegging ging het door waar het gebleven was met het veroveren van de Amerikaanse biermarkt, ook met overnemen van brouwerijen waar ik het eerder over had. In 1984 waren ze de 4de brouwerij van het land en vanaf dan ging het bergafwaarts tot in 1994 brouwerij Stroh ze overnamen met al zijn merken en vestigingen. Old Style gaat al sinds 1902 mee en ook hier de heldere gouden kleur en het alcoholpercentage is 5%. Licht zoet bitter van smaak met zeer lichte tonen van zoete maïs en het heeft een grassig aroma.



10: Joseph Schlitz kwam naar Amerika in 1850 en ging toen bij brouwerij Krug werken en August Krug begon die brouwerij in 1849 in Milwaukee, Wisconsin. Deze August overleed in 1858 en Joseph Schlitz trouwde met de weduwe en hernoemde de brouwerij naar zichzelf. In 1871 had hij een geval van de een z'n dood is een ander z'n brood, namelijk de stad Chicago brandde af tot de grond met ook al zijn brouwerijen. Om de bevolking te ondersteunen zond Joseph Schlitz honderden vaten bier erheen en hij had er gelijk voet aan de grond in Chicago. Op een verschrikkelijke manier kwam hij in 1875 om het leven nadat hij op de terugreis was na een bezoek aan zijn geboorteland Duitsland, het schip waar hij op reisde leed schipbreuk in de buurt van Engeland en het lichaam is nooit meer teruggevonden. De neefjes van Krug namen het over en in 1902 was brouwerij Joseph Schlitz de grootste van het land voor het eerst, die plek werd een paar keer gewisseld met Anheuser-Busch tot 1976. Daarna was het over en werden ze uiteindelijk overgenomen door brouwerij Stroh in 1881. Old Milwaukee bestaat als merk sinds 1849 met een heldere gouden kleur en een alcoholpercentage van 4,6%. Zoetig van smaak met een lichte bitterheid, weer lichte tonen van zoete maïs.



11: Bernhard Stroh leerde het brouwers vak van zijn vader in Duitsland en in 1849 emigreerde naar Amerika om daar een brouwerij te beginnen in Detroit, Michigan in 1850. Gelijk begon hij met ondergistende Lagers die nog erg onbekend waren in Amerika, hij ging met een kar langs huizen om zijn bier te verkopen. Na zijn dood nam zijn zoon Bernhard Junior het over en breidde het flink uit, zeker met het pasteurisatieproces en gekoelde treinwagons kon hij landelijk leveren. Het overleefde de Drooglegging zonder kleerscheuren door andere producten te maken maar er werd gelijk weer gebrouwen na het einde ervan. Tot de jaren 60 was het een grote regionale brouwerij en besloot met toen om de strijd aan te gaan met de grote. Dit lukte en in 1982 nadat er wat concurrenten werden overgenomen, ze waren de 3de brouwerij van het land. In 1985 sloot men de toen 135 jarige brouwerij in Detroit omdat het volkomen gedateerd was en er was geen ruimte voor uitbreiding. Maar het aflopende zaak met ze en in 2000 kwam er een dramatisch einde aan, ze verkochten hun merken aan Pabst en Miller. Stroh’s Beer en voor de 11de keer in het verhaal een heldere gouden kleur, het alcoholpercentage is 4,6%. Zeer licht zoet bitter van smaak, een massa bier die iedereen zou moeten kunnen drinken.



12: Bij de laatste begon het met Jacob Best die vanuit Duitsland naar Milwaukee, Amerika kwam in 1844, om bij zijn zoons te voegen. Jacob had een kleine brouwerij in Duitsland en begon er gelijk een brouwerij met zijn vier zonen: Phillip, Jacob Jr., Charles, and Lorenz. Lorenz en Charles verlieten de brouwerij snel, Charles begon eigen brouwerij die de basis zou worden van brouwerij Miller. Pa ging met pensioen in 1853 en ging de politiek in, Phillip en Jacob Junior gingen verder met de brouwerij. In 1860 werd Jacob Junior eruit gewerkt met wat geld, en in 1863 kwam zijn eerste schoonzoon werken bij het familiebedrijf. Frederick Pabst ook een immigrant uit Duitsland en was aanvankelijk een kapitein op een stoomboot waar hij van genoot, helaas strandde hij met die boot, dus op naar de brouwerij. Uiteindelijk kocht hij zich in en de andere schoonzoon Emil Schandein ook, de brouwerij ging Pabst heten in plaats van Best. Frederick leerde het vak en wilde de grote worden en dat lukte hem in 1874, door innovatief te blijven en elke crisis te pareren. Na zijn dood werd Harris Perlstein directeur en die bleef hetzelfde doen, tijdens de Drooglegging ging met succes kaas maken. De brouwerij bleef voor de grootste deel van de 20ste eeuw een grote speler, alleen na halverwege jaren 80 ging het achteruit. In 1996 besloot men de toen 152 jarige brouwerij te sluiten om het brouwen voortaan uit te besteden bij brouwerij Stroh. Brouwerij Stroh sloot in 2000 en de brouwerijhuurder Pabst kocht de meeste merken en die worden vervolgens nu uitbesteed bij brouwerij Miller. Maar sinds kort wordt er weer kleinschalig gebrouwen in een gebouw bij de oude gesloten brouwerij in Milwaukee, de Pabst Brewpub waar met oude recepten wordt gebrouwen. Pabst Blue Ribbon heette aanvankelijk Best Select en werd voor het eerst gebrouwen in 1844, van 1882 tot had het bier een blauwe lint om de fles. Dit kosten iets extra voor de brouwer maar had als resultaat dat klanten om de “Blue Ribbon van Pabst” vroegen, terwijl het bier toen nog Best Select heette. Frederick corrigeerde zijn klanten en omarmde deze naam, de naam werd officieel in 1893. Het bier heeft een alcoholpercentage van 5% en het een heldere gouden kleur...alweer. De smaak is zeer licht droog bitter en heeft lichte tonen van zoete fruitigheid.


Conclusie het zijn mainstream-bieren die voor iedereen bedoeld zijn,
maar allemaal zijn ze verdwenen om als een phoenix te verrijzen.
Wegens nostalgie en heimwee naar vroeger lukt het, ze hebben
nog meer merken maar die kan ik ooit nog weleens behandelen.
Volgt nog de link en een filmpje. http://pabstbrewingco.com/






Reacties

Populaire posts