Bier+Randzaken = Heineken Pilsener - Nederland

 Heineken

Pilsener

2019 was het jaar waar het immense en niet zo geliefd bij bierkenners AB-Inbev in schijnwerpers stond in mijn bierverhalen. Voor 2020 leek me het gepast het Deense Carlsberg wat verhalen te gunnen en voor dit jaar is het beurt aan de Nederlandse grootmacht. Ik noem ze af en toe de Grote Groene Reus en hun grootste brouwerij in het Zuid-Hollandse Zoeterwoude-Rijndijk is op een kwartiertje fietsen van mijn huis.

Zoals jullie zien is het oprichtingsjaar van Heineken 1873 maar dat is niet helemaal waar. In 1863 kocht Gerard Adriaan Heineken op 22ste brouwerij De Hooiberg op de Amsterdamse Nieuwezijds Voorburgwal tegenover de Nieuwe Kerk. De Hooiberg was opgericht in 1592 en was één van de grootste brouwerijen van de Republiek der Zeven Provinciën. Vanaf 1864 kon G.A. Heineken zijn gang en de brouwerij weer zijn wat glans te geven die het ooit had. 


Het was hem al duidelijk dat deze locatie middenin het centrum op de duur lastig zou worden, dus er werd verhuisd naar de rand van de stad aan de Stadhouderkade in 1868 waar toendertijd ruimte zat was. Wie er nu komt is een gedeelte van gebouw blijven staan met daarin de Heineken Experience waar het verhaal van de brouwerij verteld wordt. Tot 1988 werd hier gebrouwen en de rest van het terrein werd bebouwd met woningen, winkels en horeca. 

        

Ook opende ze in 1959 een grote brouwerij in 's-Hertogenbosch en in 1975 ging Zoeterwoude-Rijndijk open ter vervanging van de Heineken brouwerij in Rotterdam die ook last had van een groeiende stad, de Rotterdamse vestiging bestond sinds 1874. 
Dan mag ik de golf van Nederlandse overnames niet vergeten die van Heineken die van de jaren 20 tot 50 duurde en een flinke voet kreeg in het zuiden van het land. 


De overname van Amstel in 1968 wat ze een fusie noemen maakte het helemaal de grootste van het land. De brouwerij van Amstel ging in 1982 dicht en het hoofdkantoor is nu een school. De rest van de wereld werd er ook genoeg overgenomen en opgericht, zodat het concern nu meer dan 140 brouwerijen bezit in 71 verschillende landen. Kortweg de groene fles ga je overal vinden ter wereld hoe afgelegen en in landen waar islam de dienst uitmaakt zal je wel Heineken 0,0% spotten. 


Tegenwoordig is Heineken de 2de brouwerijgroep ter wereld achter het Belgische/Braziliaanse/Amerikaanse AB-Inbev dat eigenlijk niet kan tippen aan de kracht van reclame maken wat Heineken doet. Slogans zoals "Heerlijk Helder Heineken", "Serving The Planet", "Open Your World" en het kort maar krachtige "Biertje!". De lachende letter E die sinds 1964 het etiket siert en bedacht is door Alfred Heineken die sowieso een ster in marketing was. 


De looks van het merk wordt eens in de zoveel tijd en om precies te zijn, in de vijf jaar krijgt het een update. Wat nooit een update krijgt is het Heineken Pilsener en in het buitenland Heineken Lager genoemd, want sinds 1886 is het bier hetzelfde. Al gebruikt Heineken op select groepje van hun bieren de naam Heineken, dat is om het merk sterk te houden. Maar ze zijn er wel en die krijgen een verhaal apart. 



Heineken Pilsener/Lager bestaat sinds 1873 en daar het jaar van het etiket, maar het duurde even voordat het grote publiek het bliefde want het was te duur. Nadat het prijzen won in 1875 in Parijs ging het balletje rollen. G.A. Heineken huurde scheikundige Hartog Elion in die tevens een leerling van Louis Pasteur was om een giststam te verkrijgen waarmee ondergistend bier kon mee worden gebrouwen. Het wordt het A-Gist genoemd en gaat al 148 jaar mee en licht achter de deuren van een gesloten kluis, zodat het bier altijd hetzelfde smaakt. Wat eigenlijk pas 20 jaar overal te wereld lukt wegens het manipuleren van het brouwwater, zodat hetzelfde smaakt als het Nederlandse water.


Heineken Pilsener/Lager moet iedereen kunnen drinken omdat smaken over de wereld nogal verschillen is het ze aardig gelukt om een bier te brouwen die neutraal is en ook iets van smaak heeft. Het (heerlijk) helder goudkleurige bier heeft een alcoholpercentage van 5%. De smaak is niet te zoet bitter en ook niet te droog bitter van smaak, technisch gezien perfect en voor spannendere smaken moet je elders wezen. Qua tonen zijn er heel lichtjes wat karamel waarneembaar, maar ook banaan schijnt men eruit te kunnen halen. Het bier is bedoeld voor de hele wereld en dus het moet zo smaken.



Dat was het dan voor nu met de grootse Nederlandse biermerk dat overal te vinden van de hoogste bergtop, de heetste woestijn, de donkerste jungle en meest afgelegen eiland en weet ik veel waar nog meer. Volgt nog de link, Facebookpagina en een filmpje. 






Reacties

Populaire posts