Bier+Randzaken Januari (1): Stella Artois - België
Stella Artois
Waarschuwing dit jaar veel AB-Inbev en hun
megalomane overnamebeleid om de grootste te worden en te blijven. Ze zijn niet
de enige die zo te werk gaan maar doen het te rigoureust van allemaal,
bijvoorbeeld Heineken en Carlsberg hebben er ook een handje van. Maar alles
heeft een begin en zo ook Anheuser-Busch Inbev en die begint in Leuven, België
toen er rond 1366 een brouwerij accijnzen afdroeg aan de stad Leuven. Iets
later vond men in de archieven dat die brouwerij de naam “Den Hoorn” droeg, dit
verklaart de aanwezigheid van een jachthoorn in het logo. De oorsprong van de
brouwerij is dat het als een herberg begon waar de graven van Leuven zich na de
jacht van het gerstenat aldaar gebrouwen konden genieten.
Met de komst van de oudste
Nederlandstalige universiteit in 1425 en dat met combinatie van het slechte
drinkwater floreerden brouwerij Den Hoorn de komende eeuwen. In 1708 werd
Sebastiaan Artois “meester-brouwer” en kocht de brouwerij in 1711 en gaf de
brouwerij zijn naam, de jachthoorn als logo bleef. Een kleinzoon nam twee
brouwerijen in Leuven over, in 1752 kwam er een kanaal en die bracht nog meer
groei voor de brouwerij. De brouwerij groeide zo hard en in die tijd werd het
zelfs de grootste in het Franse Keizerrijk van Napoleon, dus toen ook al.
Artois familie sterft uit en de brouwerij komt in handen van enkele adellijke
families, die willen gefortuneerd blijven en deze brouwerij is een instrument
om dat te blijven en vergroten van hun rijkdom.
Dus werd er flink wat brouwerijen
overgenomen tot 1988, toen ze gingen fuseren met brouwerij Piedbœuf uit Jupille-sur-Meuse
bekend van het Jupiler bier. Ook brouwerij Piedbœuf had flink wat overgenomen
en zo konden samen als Interbrew die weg blijven inslaan. Maar om de grootste
te blijven moet er concurrentie uitgeschakeld worden, door overname en
eventueel een fusie. 2004 ging Interbrew samen met Braziliaanse AmBev die toen
de 5de brouwerij van de wereld was en grootste van Zuid-Amerika. De
nieuwe naam werd InBev een combinatie van de namen van beide brouwerijgroepen,
tot in 2008 weer die truc werd uitgehaald. In dat jaar werd de grootste
brouwerij van de Verenigde Staten Anheuser-Busch overgenomen en als een fusie
voorgedaan, de nieuwe naam werd Anheuser-Busch InBev of afgekort AB-InBev. Het
zal wel beter klinken die naam, tevens in 2012 werd de Mexicaanse brouwerij
Modelo bekend van Corona overgenomen. Maar de honger om de grootste te willen
zijn is nog niet gestild, dus de volgende fusie met de 2de brouwerij
kwam er in 2015.
De volgende gegadigde of slachtoffer was SABMiller, ook zij
waren goed in het overnemen van brouwerijen. Alleen met deze fusie kwam er geen
nieuwe naam en de naam SABMiller verdween helemaal, dat allemaal om de grootste
te blijven. Het huidige bedrijf is berucht om dat ze veel geven om omzet en dat
te bereiken met harde bezuinigen. Bijvoorbeeld dat ze nieuwe glazen
introduceren in het café, deze hebben ietsjes meer inhoud en dus is het vat
sneller leeg is. Het resultaat is minder glazen verkocht en dat resulteert dat
de prijzen stijgen. Ook een tenenkrommend gebruik bij ze is een brouwerij met
historie te sluiten en alleen de best verkochte merken elders te laten brouwen
om te verkopen. Of die minder geproduceerde maar goede en/of lekkere bieren
laten verdwijnen wegens te kleine marges. Geen plaats voor nostalgie, alleen
plek voor keiharde zakelijk beleid om veel geld te verdienen.
Zelf hebben ze in
Leuven hun eigen brouwerij als ruïne achtergelaten om iets verder een nieuwe
maar zeer efficiënte robotbrouwerij neer te zetten die maar weinig personeel
nodig heeft, wederom weer die omzet. Oordeel zelf na het lezen van dit verhaal
of je nog iets wil kopen van ze, dit zijn merken zoals Leffe, Hertog Jan,
Jupiler, Hoegaarden, Dommelsch, Beck’s, Belle-Vue, Stella Aftois en heel veel
anderen. Hier een link naar Wikipedia voor een lijst van merken van ze https://en.wikipedia.org/wiki/AB_InBev_brands.
De drie belangrijkste merken om de wereld te domineren zijn Budweiser, Corona
en vooral Stella Artois.
Dit is het titel van het verhaal en nu daarmee verder.
Het bier kwam ter wereld in 1926 om de kerstdagen op te fleuren, Stella is
Latijns voor “ster” en een kerstsymbool. Over dat bezuinigen van daarnet, ze
hebben ook met de smaak gedaan want in de jaren 70 was Stella Artois stukken
bitterder. De gedachte hier achter is minder bitter bier en dus meer verkoop
want meeste mensen schijnen te bitter bier niet lekker te vinden maar ze moeten
het leren drinken. Het alcoholpercentage van 5,2% en de heldere gouden kleur is
hetzelfde gebleven van, die kunnen ze niet veranderen voor nu. De smaak is
licht zoet bitter met wat zeer lichte tonen van appel en citrus.
Dit was een
verhaal over de meest dominante brouwgroep ter wereld, bemind door velen en
gehaat door veel bierliefhebbers, maar oordeel zelf. Volgt nog een link en een
filmpje. http://www.stellaartois.com/nl_be/herkomst.html
Reacties
Een reactie posten