Bier+Randzaken = Starobrno Medium - Tsjechië

 Starobrno Medium



Het 2de Heineken verhaal en dit keer wat ze allemaal doen in het bierland bij uitstek, Tsjechië. De Tsjech drinkt gemiddeld zo'n 190 liter bier per jaar op een bevolking van ongeveer 10,5 miljoen is best behoorlijk. Nederland zit op zo'n 78 liter per jaar en wij hebben 17 miljoen inwoners. Dus begrijpelijk dat Heineken daar wat wil verdienen. In 2003 begonnen met de overname van brouwerij Starobrno uit Brno wat ook brouwerij Hostan uit Znojmo bezat en in hetzelfde jaar namen ze ook brouwerij Krušovice over van het Duitse Radenberger Gruppe, een brouwerijgroep. In 2008 kochten vervolgens Drinks Union wat bestond uit een groep brouwerijen namelijk Velké Březno, Krásné Březno, Louny en Kutná Hora. Heineken kennende waren toch van plan om wat brouwerijen te sluiten, zeven is toch teveel voor ze en toch jammer dat het gebeurt. Op de kaart hieronder zijn de blauw onderstreepte steden de brouwerijen nog in bedrijf en rood is gesloten, om een idee te krijgen waar ze zijn en waren. Sommige lagen dicht bij elkaar en sommige waren gedateerd, wat de reden is om die brouwerijen te sluiten. Maar de meeste merken leven nog voort en die zal ik behandelen, ook de brouwerijen die nog open zijn zal ik wat over vertellen verderop. 



Brouwerij Velký Březno of ook bekend als Březňák bestaat sinds 1753 maar er zijn documenten dat er al werd gebrouwen uit het jaar 1606. Zo als vele oude Tsjechische brouwerijen heeft het de nodige roerige tijden meegemaakt zoals de wereldoorlgen en het communisme, maar het huidige kapitalisme heeft ze in de schoot van Heineken gedreven. De persoon op het etiket heeft echt bestaan en dat is Viktor Cibich een stationchef uit Velký Březno. Die 30 liter bier per jaar kreeg voor het gebruik van zijn markante kop, waar hij tien jaar heeft van kunnen genieten van 1906 tot zijn dood in 1916. Březňák 11 heeft een helder gouden kleur en het alcoholpercentage is 4,6%. De smaak is licht zoet bitter en heeft lichte tonen van karamel.


Dan zal ik wat merken behandelen die van origine bij Drink Union hoorden net zoals het merk hierboven.


Brouwerij Krásné Březno uit het gelijknamige dorp sloot dus in 2011 zijn deuren en het werd opgericht in 1795. Al staat erop het etiket het jaar 1642 maar dat is het jaar er mocht worden gebrouwen van een lokale edelman. De nabij gelegen stad Ústí nad Labem was de belangrijkste afzetgebied en tegenwoordig zal je ook veel zien in Rusland. Het merk Zlatopramen betekent in het Nederlands "gouden bron". Zlatopramen 11 heeft ook een gouden kleur en het alcoholpercentage is 4,9%. De smaak is zoet bitter met tonen van karamel en een beetje citroen.



Brouwerij Louny heeft van 1892 tot 2010 bestaan en was de eerste brouwerij in Tsjechië (toen hoorde het bij Oostenrijk-Hongarije) die een koeling-systeem had om ondergistend kunnen te brouwen. De meeste Tsjechische brouwerijen hadden wel een grottenstelsel tot hun beschikking omdat te kunnen doen. Bij Louny lang meegegaan met de tijd maar het communisme gooide roet in het eten, de brouwerij was hopeloos ouderwets rond 2008 wat één van de reden van sluiting was. Louny Ležák Světlý heeft een alcoholpercentage van 5,1% met wederom een heldere gouden kleur. Zeer zoet bitter met tonen van karamel, zoete maïs en iets wat op bruin brood lijkt.



Brouwerij Kutná Hora ook uit een plaats met dezelfde naam en opgericht in 1573 en Heineken heeft het complex verkocht aan een andere brouwerij in 2010. Die brouwerij heet Zámecký uit Břeclav ten zuiden van Brno vlakbij de Oostenrijkse en Slowaakse grens. Het gaat nu door het leven als Měšťanský pivovar v Kutná Hora wat "gemeentelijke brouwerij van Kutná Hora" betekent. Wel werd eerst het merk Dačický overgeheveld naar brouwerij Velký Březno maar sinds 2017 gebrouwen in Krušovice. Die man op het etiket is Mikuláš Dačický een Tsjechische schrijver (1555-1626) geboren in Kutná Hora en zijn broer Václav begon de brouwerij. Dačický heeft een alcoholpercentage van 5% en jawel de kleur is helder goudkleurig. De smaak is verfijnd zoet bitter met tonen van karamel en licht geroosterd brood.


Dan gaan we weer verder met een brouwerij.


De Koninklijke Brouwerij van Krušovice wat in het Tsjechisch is "Královský pivovar Krušovice" bestaat sinds 1581. Een zekere Jiří Birka erfde een boerderij met brouwerij in 1581 maar hij verkocht het door aan keizer Rudolf II van het Heilige Roomse Rijk, diens kroon siert het etiket. Daarna ging het in 1685 in burgerhanden over, na 1945 werd het een staatsbedrijf, in 1993 geprivatiseerd en nu van Heineken. Krušovice Královská Ležák en dat betekent "koninklijke Lager", dus een heldere gouden kleur met een alcoholpercentage van 5%. De smaak is licht zoet bitter met tonen van wat karamel en iets van geroosterd toast.


Nu komt een merk van Starobrno dat ooit in Znojmo werd gebrouwen.


Brouwerij Hostan uit Znojmo bestond van 1363 tot Heineken het merk overhevelde naar Brno, maar in plaats van sluiten kocht de stad Znojmo het complex. Het heet nu Znojemský městský pivovar wat "Stadsbrouwerij Znojmo" betekent. Deze brouwerij heeft ook een adelijke oorsprong die is opgericht door Rudolf IV van Habsburg, tevens grondlegger van de Habsburgse dynastie. Waar menig Europees land wel een telg op de troon had zitten in de loop van de tijd. De naam Hostan heeft te maken met de 1ste brouwer van de brouwerij, het middeleeuws uitziende figuur op het etiket moet hem voorstellen. Hostan Hradni en dat laatste woord betekent "kasteel" en dat moet met de goede oude tijd te maken hebben. Het bier heeft een alcoholpercentage 4,7% en wederom een heldere gouden kleur. De smaak is meer zoet dan bitter met tonen van karamel, citroen en iets van honing.


Vervolgens de laatste brouwerij.



Brouwerij Starobrno komt dus uit de 2de stad van Tsjechië, Brno genaamd en "staro" betekent "oud". Qua ouderdom is de brouwerij ook erg oud want is namelijk opgericht in 1325 en het begon allemaal in een klooster. Over de jaren kwam het in private handen en in 1798 kwam František Ondřej Poupě (1753-1805) er werken. Deze man is de grondlegger van de professionele brouwindustrie wat inhoud op grote schaal continue kwaliteit te leveren. Eeuwen was het elke een keer een vraag of bier wel drinkbaar zou zijn of op zijn minst lekker. 


Poupě wordt gezien als de eerste die een thermometer en hydrometer gebruikte tijdens het brouwproces. Hij mat zorgvuldig de temperatuur in elke fase van het mout- en en brouwproces. Met die de hydrometer kon het alcoholpercentage meten. Hierdoor kreeg hij consistente en elk brouwsel had dezelfde kwaliteit. Ook pleitte hij voor het gebruik van ondergistend gist om die kwaliteit te krijgen, bovengist kan vreemde sprongen maken. Tot de Tweede Wereldoorlog ging het goed en daarna kwam de communistische nationalisering wat de brouwerij langzaam deed verloederden. In 1992 was het weer privaat bezit en ging men investeren, toen kwam in 2003 Heineken en die investeerden ook nog flink. Starobrno Medium heeft een alcoholpercentage 4,7% en voor de laatste keer helder goudkleurig. De smaak is licht droog bitter met wat tonen aan karamel en iets van citroen.



Al de bovenstaande bieren vallen in de bierstijl Lager/Pilsener en daar noemen ze het Světlý Ležák, wat letterlijk "helder Lagerbier" betekent. Dus helder goudkleurig, lekker gehopt en tussen de 4,4% en 5,2%. Volgen er zes linkjes en allemaal in het Tsjechisch, maar Google-Translate zal je helpen.


Reacties

Populaire posts