Bier+Randzaken = Pan Lager - Kroatië

Pan Lager


Het 4de Carlsberg gerelateerd hoofdverhaal al komen er nog zo en dan er paar tussendoor nog dit jaar. Dit verhaal is een geval over een graantje meepikken of schaamteloos geld verdienen tot de bierhype weer verdwijnt, al twijfel ik of dat snel gaat gebeuren. Al gebeurt dit in veel landen door de commerciële (middel)grote brouwerijen en zeker die de wereld aardig domineren zoals AB-Inbev, Heineken en Carlsberg. Als een nieuwe of bijna vervlogen bierstijl het goed doet bij de kleintjes kunnen grote niet achterblijven. Die brouwen ook zo'n bier en gooien er een marketingscampagne tegenaan. Een bestaand biermerk krijgt zogezegd een nieuwe smaak erbij of er wordt iets nieuws gecreëerd dat er uitziet alsof het al jaren bestaat. Gewoon iets nieuws dat er hip uitziet kan ook. Maar uiteindelijk gaat het om de smaak en kunnen de grote brouwers weleens misschieten, net niet of vlak van smaak. Alhoewel er kunnen pareltjes tussen zitten die echt de moeite waard zijn om te proeven en vaker te kopen.


Zo'n 10 jaar geleden was de bierhype losgebarsten in Noord-Amerika, West- en Noord-Europa, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland. Oost-, Zuid, en Zuidoost Europa was het nog simpel met een ondergistende Lager/Pilsener, iets laag in alcohol en een specialiteit zoals een Bockbier, Dunkel of een Schwarzbier. Daar moest men het mee doen en is het erg? De fanatieke bierliefhebber moet er niets van hebben, maar het is wel een opstapje naar nieuwe bierstijlen. Zo ook tijdens een vakantie in Kroatië 10 jaar geleden er waren voornamelijk alleen Lagers/Pilseners beschikbaar en sporadisch speciaal zoals de geniale  Dubbelbock Tomislav van brouwerij Zagrebačka uit Zagreb. (http://bierverhaaltjes.blogspot.com/2020/01/bierrandzaken-tomislav-crno-pivo-kroatie.html?m=1) Laat ik Carlsberg Croatia behandelen maar in 2004 heette de brouwerij nog Panonska maar Carlsberg besloot veel van hun buitenlandse bezittingen zoals in Azerbaijan, Maleisië, Italië, Servië, Zweden en de UK om er wat te noemen. Persoonlijk vind ik het helemaal niks deze vorm van benamingen, maar we gaan verder.


Het jaar 1971 in het toenmalige communistische Joegoslavië werd in Koprivnica brouwerij Panonska opgericht, in eens een compleet nieuw communistisch staatsbedrijf wat vaker voorkwam in die tijd. Koprivnica is te vinden in het noordoosten van Kroatië vlakbij de grens van Hongarije. De stad ligt in een regio genaamd de Pannonische vlakte die gedeeld wordt met veel landen in Zuidoost-, Centraal, en Oost-Europa. De brouwerij was vernoemd naar deze vlakte. In 1972 kreeg men een licentie om er Tuborg te brouwen, die is ook een tevens een Carlsberg merk.


Ooit was dit het merk van de brouwerij uit Koprivnica maar in 1994 kwam Panonska in handen van Carlsberg en ze gooiden de boel om. In 1997 kwamen ze met Pan Lager met een andere smaak, ander uiterlijk, andere naam. 


Persoonlijk vind ik dat Carlsberg het voor het elkaar krijgt om hun Lagers een neutrale smaak te geven met een lichte bite. Dat was/is ook met deze goudkleurige Lager die trouwens een alcoholpercentage heeft van 4,8%. De smaak is licht droog met zeer lichte tonen van citroen en iets van karamel. Ideale dorstlesser op een Kroatische camping als voorbeeld. Wie van grote hoeveelheden houdt, Pan Lager is ook te koop aldaar in petflessen van 1L en 2L.




In 2004 kwam er uitbreiding met de alcoholvrije versie, Pan Bez en dat laatste woord is een afkorting voor bezalkoholno (alcoholpercentage). Maar die sla ik over en we gaan naar 2009 en toen kamen ze met Pan Zlatni en dat woord betekent goud. Dit bier is in elkaar geflanst met 600 Kroatische bierliefhebbers, dus ze kwamen met nog een Lager. Ook de heldere gouden kleur wat mooi uitkomt met de Kroatische naam van het bier, al is het alcoholpercentage wat hoger met 5%. Eigenlijk is het een Pan Lager met meer smaak, ook wel licht bitter met tonen van karamel, citroen en extra iets wat op zoete maïs lijkt.


In 2011 kwamen ze met Radlers in diverse smaken maar deze 2% zware bier-limonades sla ik ook over want in hetzelfde jaar kwamen ze met Pan Tamni. Tamni betekent donker in het Kroatisch en de bierstijl is Dunkel wat donker in het Duits is, deze ondergistende bierstijl doet het wel goed in het voormalige Joegoslavië. Aanvankelijk exclusief gebrouwen voor de populairste Kroatische ijshockeyclub KHL Medveščak Zagreb en alleen van tap bij thuiswedstrijden, maar kwam wel gauw op fles. Het bier heeft een heldere bruine kleur en het heeft een alcoholpercentage van 5,5%. De smaak is zoet bitter wat een beetje neigt naar wat droogheid, tonen van karamel, wat geroosterd mout en wat chocolade.


De laatste is wel de spannendste tot ze in 2017 de oude naam Panonska uit de mottenballen haalden om daarmee een graantje mee te pikken van de craftbier wereld. Ze hebben ze schijnbaar nog niet veel vertrouwen want op de website van Carlsberg Croatia is er nog niets op te vinden maar wel op de internationale website van Carlsberg. In ieder geval hier komen de huidige drie Panonska bieren.


Panonska Wheat (links op de foto) is een Hefeweizen van 5,3% en de kleur is troebel geel/oranje. De smaak is zoet bitter met wat tonen van banaan en karamel.

Panonska APA (middenin) is een American Pale Ale van 5,5% en de kleur is helder oranje. De smaak is licht droog bitter met wat tonen van karamel en citrus.

Panonska Dark Lager (rechts) is een Dunkel van 4,8% en de kleur is helder donker bruin. De smaak is zoet bitter met  wat tonen van caramel, koffie, geroosterd mout en bruine suiker.


Het laatste gedeelte was wat kort maar geeft wel een idee dat ze craftbieren proberen te brouwen, want het mag wel wat spannender. Nou hebben jullie een idee hoe de grote brouwerijen een trend volgen om iets te verdienen. In ieder geval dit verhaal kan ook dienen om een dorstlesser te vinden op vakantie aan de Dalmatische kust. Volgt nog 2 linkjes en een filmpje.




   




   


Reacties

Populaire posts