Bier+Randzaken = Wusu Red - China
Wusu Red
Dit keer wat Carlsberg in China doet en doordat er heel veel mensen wonen hebben ze er de nodige brouwerijen in bezit. Maar eerst wat geschiedenis en Carlsberg importeerde al in 1878 bier in het toenmalige keizerrijk. De Chinezen waren verrast met deze "westerse wijn" en raakten verknocht aan de drank, altijd beter dan de opium die werd geïmporteerd maar dat is weer een ander verhaal. Het keizerrijk werd een republiek, de Japanners kwamen en werden er uitgegooid. Vervolgens een burgeroorlog die de communisten wonnen en zo hebben we tegenwoordig een controversiële staat. Al die die tijd importeerde Carlsberg bier maar in 1981 bouwden ze een eigen brouwerij in de Huizhou in de provincie Guangdong.
Maar ze hadden ooit een brouwerij in Hong Kong wat openging in 1978, toen was het een Britse kolonie. Die brouwerij werd in 1999 gesloten wegens te hoge kosten, Hong Kong is duur. Trouwens in 1998 opende ze een brouwerij in Shanghai en deze werd in 2008 kocht de Chinese brouwer Tsingtao het complex over, het gaat snel in China. In de huidige brouwerij te Huizhou brouwen ze dus Carlsberg bieren en dat laten we voor wat het is en gaan verder met brouwerijen die ze hebben aangekocht en die ze hebben opgestart met een andere partij of opgestart voor een andere partij.
In 2003 werden twee brouwerijen gekocht namelijk brouwerij Dali en brouwerij Kunming en zijn vernoemd naar de stad waar ze vandaan komen. Ze werden apart gekocht want begin 2003 kochten ze Kunming en later in het jaar kwam Dali erbij, om verder als Yunnan Dali Beer Group door te gaan en brouwerij Dali is het grootst. Deze steden liggen in de provincie Yunnan wat in het zuidwesten van China ligt tegen de grenzen van Myanmar, Laos en Vietnam. Er wonen ongeveer 47 miljoen mensen en het heeft etnische bevolkingsgroepen zoals Yi, Bai, Hani, Zhuang, Dai and Miao. Maar de Han-Chinezen domineren met 67% de provincie en geldt ook voor andere provincies, in het kader van de verchinezing of sinificatie. Terug naar de brouwerij(en) en die van Dali bestaat sinds 1988 en van Kunming kan ik niets vinden, maar wel twee bieren.
Dali V8 is een lichte Lager met een alcoholpercentage van 3,3% er zijn ook een V6 en V5 in omloop met lichtere alcoholpercentages en bijna dezelfde smaak. De smaak is verwaarloosbaar licht zoetig bitter met een toefje rijst om het geheel bijna smakeloos te maken. Het ziet wel als een Lager eruit met zijn heldere gouden kleur.
Wind Flower Snow Moon is de volgende uit Dali en het etiket ziet eruit als een Chinees kunstwerk met kalligrafie. De naam slaat op de bijnaam van Dali naar het schijnt. Het kunstwerk-bier is nog lichter in alcohol dan de Dali V8, namelijk 2,5%. De smaak is nog smakelozer maar er is wat citroen te ontwaren. Tevens de kleur is hier ook helder goud.
In 2004 werd Carlsberg gevraagd om mee te helpen om brouwerij Lhasa modernen en slagvaardiger te maken, deze brouwerij werd opgericht in 1988 maar het materiaal dat ze gebruikten was al gedateerd. De brouwerij is vernoemd naar de hoofdstad van de Tibetaanse Autonome Regio. Van 1911 tot 1951 was het onafhankelijk land maar de Chinezen namen het op een gewelddadige wijze in en tot op de dag van vandaag veroordeeld wordt. Er wonen ongeveer 3 miljoen mensen in dit enorme bergachtige gebied, 90% is Tibetaan al worden Han-Chinezen gestimuleerd hierheen te verkassen. Dit is om het gebied te ontwikkelen maar anderen ziet het als verchinezing. Op biergebied is bier een betrekkelijk nieuw fenomeen, op naar het bier.
Lhasa Beer wordt dus op 3700 m. hoogte gebrouwen wat brouwerij Lhasa de hoogste gelegen brouwerij ter wereld maakt. Overigens brouwen op deze hoogte zorgt ervoor dat alles langzamer verloopt door de lagere zuurstof, dit geldt voor het brouwproces en de arbeiders. Ook dit is een licht alcoholische Lager die 3,3% zwaar is met heldere gouden kleur. Vlak van smaak met wat zoetigheid, ook is het waterig.
De volgende autonome regio is Xinjiang en is tevens de grootste subdivisie van China en is het noordwesten te vinden, er wonen ongeveer 21 miljoen mensen in dit steppegebied. Nu wilt het geval dat 45% van de bevolking Oeigoeren zijn, dit is oorspronkelijke bevolking van de regio en hangen de islam aan. 40% van de bevolking zijn de Han-Chinezen die hierheen werden aangemoedigd om het gebied te verchinezen, rond 1949 was het maar 6%. Het liefst werden gemengde huwelijken aangemoedigd maar de Oeigoeren staan erop om hun cultuur te behouden, helaas voert China een beleid van heropvoeding waar hele volksstammen worden opgesloten in kampen om dit te bereiken. Zoals veel van dit soort regimes ontkennen ze het en laten ze hun kant van het verhaal zien die er dan wat rooskleuriger uitziet, maar de waarheid is anders. De brouwerij Xinjiang Wusu bestaat sinds 1986 maar was qua materiaal hopeloos ouderwets en in 2004 stapte Carlsberg erin en moderniseerde de boel. Carlsberg duikt meer in het wat achtergestelde gebieden van China op biergebied. De brouwerij is te vinden in Ürümqi de hoofdstad van de regio en Wusu is de Chinese naam van de stad, over verchinezing gesproken.
Wusu Red is een tikkeltje iets zwaarder dan we tot nu hebben gehad, deze heldere goudkleurige Lager is 4% zwaar. De smaak is een beetje plakkerig zoet met lichten tonen wat op een limoen lijkt, maar het bier is eigenlijk best vlak. Het hele merk is duidelijk voor de Han-Chinezen bedoeld aangezien de Oeigoeren islamitisch zijn want ik mis referenties van hun cultuur op het etiket op een klein stukje Arabisch schrift na en dat had best wel gemogen en gekund.
Carlsberg is ook in de volgende autonome regio gedoken, Ningxia heeft ongeveer 6 miljoen inwoners. Ooit bedoeld voor de etnische bevolkingsgroep Hui die islamitisch zijn maar inmiddels overklast zijn door de Han-Chinezen. Die laatste groep zijn boeddhistisch en hebben de islam een stuk verdrongen, 64% van de regio is dus boeddhistisch en 34% is islamitisch. Carlsberg ging met de Ningxia Nongken Enterprise Group een joint venture aan en in 2005 werd brouwerij Ningxia Xixia Jianiang geopend. Het eerste woord is de regio, de tweede is de naam van een oud rijk de Westelijke Xia en de laatste is een andere schrijfwijze van de hoofdstad Yinchuang. Op naar het bier.
Xixia X5 is toch ook weer een lichte Lager met een bescheiden alcoholpercentage van 3,3%, ook hier die heldere gouden kleur. De smaak is ook wat vlak maar ook waterig met iets licht citroen waarneembaar. Het Chinese leidingwater zal wel dodelijk zijn dan is dit een beter alternatief.
Op naar een stad die net zo groot is als het land Oostenrijk en dat komt dat Chongqing een stadsprovincie is en dan worden ook de inwonersaantallen van de voorsteden bij opgeteld. Wat het inwoneraantal op ongeveer 31 miljoen komt en het daadwerkelijke Chongqing met zijn 8 miljoen er wat schril bij afsteekt. Carlsberg is in 2011 een joint venture aangegaan met brouwerij Chongqing en Chongqing Light Textiles Holding die samen 12 brouwerijen door het land bezitten, laat ik er ééntje behandelen.
Chongqing Pure Draft is wederom een lichte Lager met wederom een alcoholpercentage van 3,3%. Maar dit heldere goudkleurige bier is minder vlak van smaak maar met zoet, het heeft tonen van zoete maïs en citroen. Trouwens brouwerij Chongqing is voor Chinese begrippen een oude brouwerij want het is opgericht in 1958.
De laatste brouwerij en deze is te vinden in de stad Changzhou aan de rivier Jangtsekiang of ook bekend als de Yangtze, de derde rivier in lengte namelijk 6380 km. De stad ligt in de dichtbevolkte en economisch sterke provincie Jiangsu, het heeft ongeveer 73 miljoen inwoners. Zo'n 99% van de bevolking zijn Han-Chinezen en dus verchinezing is hier niet nodig die is hier al rond het jaar 1000 voltrokken. Nanjing is de hoofdstad met ongeveer 12 miljoen inwoners en Changzhou heeft een tikkeltje meer, daar wonen er ongeveer 12,5 miljoen, Shanghai met 34 miljoen inwoners ligt dichtbij. Brouwerij Carlsberg Tianmuhu bestaat sinds 2014 en sinds 2017 heet het zo, het is vernoemd naar een meer. Het Tianmu meer is een van de minst vervuilde meren van China en men prijst het kwaliteit van het water. Dit meer ligt ten zuiden van Changzhou en het bier is er ook naar vernoemd.
Tian Mu Hu 9 is een hele lichte Lager en het is maar 2,5% zwaar. Dit helder goudkleurig bier nog vlakker dan we tot nu hebben gehad, het heeft een smaak van water. Kijk 95% van bier is water maar daar hoeft het niet naar te smaken, maar één ding is zeker de bacteriën zijn dood gekookt. Dat maakt bier wel veiliger dan water, behalve in Nederland hier is kraanwater het best van allemaal.
Dit was het controversiële wel en wee van Carlsberg in China, alle uithoeken van dat land heb ik wel behandeld en is wel duidelijk dat Chinese beleid rammelt aan alle kanten. Het bier is qua smaak waterdun en Carlsberg doet het voor het geld. Een kort filmpje over de titel van dit verhaal.
Reacties
Een reactie posten