Bier+Randzaken December (5): Budweiser - Verenigde Staten / Missouri

Budweiser


Het laatste deel in het AB-Inbev jaar en als afsluiter het AB gedeelte, dat staat voor Anheuser-Busch en dan kan deze Amerikaanse grootmacht niet onderbreken in de reeks. Rond 1840 was het niet fijn om in wat we nu Duitsland noemen te leven, dus heel veel emigratie en voornamelijk naar de Verenigde Staten. In 1842 emigreerde Eberhard Anheuser met twee broers naar de Verenigde Staten om zeep en kaarsen te maken in Saint Louis, Missouri. In 1860 stapte hij in de noodlijdende Bavarian Brewery Company, die in 1852 door Georg Schneider is gesticht.


Deze nam hij over en noemde de brouwerij naar hemzelf en in 1861 trouwde zijn dochter met mede-immigrant Adolphus Busch die voor zijn schoonvader ging werken. Sinds 1879 heet de brouwerij Anheuser-Busch heten en er werden kleine stappen gezet om de grootste te worden. Rond 1870 waren ze de eerste met gekoelde treinwagons en vanaf 1880 waren die wagons elektrisch gekoeld en kwamen de bieren verder het land in. Tot die tijd bleef gebrouwen bier in de stad van herkomst.


Ook waren ze de eerste met gratis merchandise weggeven voor klanten zoals flessenopeners, kurkentrekkers, kalenders, kaarten, posters, dit alles werkte in de hand met het populariteit van hun bieren. Om een idee te geven met de verkrijgbaarheid, zo rond 1880 waren bieren van Anheuser-Busch in 38 staten verkrijgbaar. De Drooglegging werd door daar aan te passen ook overleefd en ze leverden als eerste een doos bier in 1933 aan president Franklin Roosevelt als dank voor het opheffen van het drankverbod. In 1957 waren ze de eindelijk de grootste van het land en dat mede door een sterk staaltje marketing, die vele concurrenten na proberen te doen uiteraard. Grappige reclames en advertenties is een kenmerk van ze.


Tevens het sponsoren van sporten zoals American Football, NASCAR, paardenraces en evenementen als het WK voetbal en de Super Bowl. Maar in 2008 werd Anheuser-Busch gekocht door Belgisch-Braziliaanse Inbev, al hebben ze het over een fusie maar het is gewoon een vijandelijke overname voor veel miljarden. Dit heeft wel een deuk in het imago van vooral het merk Budweiser gegeven, als één van de nationale Amerikaanse symbolen. Die wordt nu gezien als “buitenlands” en ze hebben dat wel gemerkt in de verkoop. Sinds 1907 is er een juridische oorlog om de naam Budweiser en de tegenstander is de Tsjechische brouwerij Budějovický Budvar.


Deze brouwerij is in de stad České Budějovice te vinden en als we de Duitse naam erbij halen hebben we Budweis. Het is eigenlijk een David tegen Goliath strijd, want Anheuser-Busch kan de Tsjechische brouwerij niet kopen want de Tsjechische overheid heeft een gouden aandeel. Als dat zou gebeuren waren ze in één keer van een hoop gezeur af, want in sommige Europese landen kunnen ze Budweiser verkopen met de originele naam zoals in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Andere landen zoals Nederland, Duitsland en Frankrijk heet het Bud. Andersom in Noord-Amerika heet Budweiser Budvar Czechvar, de strijd blijft doorgaan.


In 2014 kocht het concern AB-Inbev de tweede brouwerij van České Budějovice brouwerij Samson of ook bekend als brouwerij Budejovický Meštanský die ouder is dan de twee kemphanen, namelijk uit 1795. Ze denken zo misschien enig recht te krijgen over de naam Budweiser. Daar ga ik later wel een bierverhaal over schrijven, maar nu verder met wat bieren van Anheuser-Busch. Inmiddels het tweede bier van de brouwerij en dat het Budweiser heet is komt door een reis van Adolphus Busch naar onder meer naar České Budějovice. Geïnspireerd door die reis brouwde hij in 1876 voor het eerst Budweiser, het bier veroverde Saint Louis en door de gekoelde treinwagons snel de rest van Amerika.


Door de ‘s-werelds globale insteek van het merk is het qua smaak het vlakst, want iedereen moet het kunnen drinken. Dus dit helder goudgele kleurig bier heeft een alcoholpercentage van 5%. De smaak van dit bier is heel vaag licht zoetig en de bitterheid is erg ver te zoeken, maar ik zeg het nog een keer want iedereen moet dit kunnen drinken.


Nog een weetje want tot 1908 was de tekst op het bieretiket in Duits, er waren zoveel Duitse gelukzoekers dat een generatie of 3 duurde dat ze de Engelse taal machtig waren.


Maar het kan nog vlakker en dat is het meest verkochte bier van de Verenigde Staten, het sinds 1982 bestaande Bud Light. Light Beer is een Lager met een lager alcoholpercentage en ook minder koolhydraten wat ook minder calorieën oplevert. Deze manier van brouwen is erg populair in Noord-Amerika al moet men wel bij één biertje houden anders heeft het nog geen effect. Bud Light heeft ook die heldere gouden kleur als de aan het wankele “King of Beers” en het alcoholpercentage van 4,2%. De smaak van het bier is om het netjes te zeggen, een glas water dat heel licht neigt naar een bier oftewel über-vlak van smaak.


Dan brouwen ze bij Anheuser-Busch nog heel veel andere bieren maar die doe ook nog wel eens, maar dit was de laatste in de reeks AB-Inbev dit jaar. Volgend jaar ga ik een andere grootmacht behandelen en daar komen jullie gauw achter welke. Volgt nog de link, Facebookpagina en een filmpje.
https://www.anheuser-busch.com/

https://www.facebook.com/Budweiser/?brand_redir=52880441687


Reacties

Populaire posts