Bier+Randzaken = Snow Beer 雪花啤酒 - China

 Snow Beer 

雪花啤酒


Heineken en China en dat gaat op zich niet zo vlot al zijn ze sinds 1983 actief en groeit het niet erg snel. Ze hadden tot 2018 er drie brouwerijen namelijk Kingway uit Shenzhen, Aoke uit Haikou en Hainan uit Hainan. Ondanks dit bleef de verkoop van Heineken bier zelf steken op een marktaandeel van 0,5%. Want wij denken dat het Chinese merk Tsingtao het grootste merk van dat land is omdat we het tegenkomen bij een Chinees restaurant of Aziatische toko. Echter Tsingtao wordt geëxporteerd en men zal het in China zelf niet gauw tegenkomen maar wel in stad Qingdao waar het vandaan komt. In China drinken ze vooral regionaal beter gezegd provinciaal en is het een miljoenenstad dan blijft het daar. Wel is er een uitzondering en dat is de titel van het verhaal.


Nou voor wie zich afvraagt wat het meest verkocht biermerk ter wereld is, is dat niet Budweiser, Bud Light, Heineken of Stella Artois maar Snow Beer 雪花啤酒. Niet gek met een land als China met zijn 1,4 miljard inwoners, dan heeft het enigste Chinese biermerk dat landelijk dekkend heeft genoeg aan die markt. Wat ook wel werkt dat het de goedkoopste biermerk in China is. Trouwens de 10 meest verkopende biermerken in 2019 waren 1:Snow, 2:Budweiser, 3:Tsingtao, 4:Bud Light. 5:Skol, 6:Heineken, 7:Harbin, 8:Yanjing, 9:Corona, 10:Coors Light. 


China Resources Holdings Company is een Chinees staatsbedrijf dat zich richt op petrochemie, energie, machinebouw, bouw, ontroerend goed, logistiek, micro-elektronica, detailhandel, voeding en bierbrouwen. 


Het biergedeelte heet China Resources Breweries en die tak bestaat sinds 1993, eigenlijk is was het een joint-venture met de toenmalige 2de brouwer ter wereld het Zuid-Afrikaanse SABMiller wat goed was voor 49% van de aandelen. Na een berg geld van AB-Inbev werd SABMiller opgeslokt voor $1,6 miljard namen de Chinezen de aandelen over. Vervolgens ging in 2018 China Resources Breweries met Heineken in zee voor 1,9 miljard en 40% van de aandelen en die Chinese Heineken brouwerijen gingen naar China Resources Breweries. Wel apart voor Heineken die meestal alles overneemt of op zijn minst een meerderheidsbelang verwerft, die 1,4 miljard Chinezen maakt de deal de moeite waard.


Als ik het goed heb begrepen had Chinese Resources Breweries 91 brouwerijen op hun hoogtepunt verspreid door het immense land. Tegenwoordig is het aantal teruggeschroefd naar een schappelijk aantal van 74 brouwerijen. Het begon dus allemaal in Shenyang een stad met 7,2 miljoen inwoners in de noordoostelijke Chinese provincie Liaoning. De brouwerij begon ook in 1993 aanvankelijk onder de naam Shenyang Snow Beer Company en in een beste korte tijd nam het de ene brouwerij na de andere brouwerij over. Zo wordt je wel landelijk dekkend en is Snow het meest gedronken bier van China. 


De samenwerking met Heineken is met doel om bier van de Grote Groene Reus beter te verkopen in China en met 71 brouwerijen gaat dat wel lukken. Voor degene heb ik een lijstje in welke Chinese provincie en hoeveel brouwerijen er zijn en kaart van die provincies. Ja Taiwan staat ook op die kaart want ze accepteren in China hun onafhankelijkheid nog niet.

Number of breweries in operation : 74 (As at 31 December 2019)

No.Provinces / CitiesNo. of breweries
1Heilongjiang3
2Jilin2
3Liaoning9
4Tianjin1
5Hebei2
6Shanxi2
7Shandong3
8Jiangsu5
9Shanghai1
10Anhui6
11Henan3
12Hubei5
No.Provinces / CitiesNo. of breweries
13Zhejiang5
14Fujian1
15Guangdong4
16Hunan1
17Guizhou4
18Sichuan9
19Tibet1
20Gansu1
21Inner Mongolia2
22Ningxia1
23Shaanxi1
24Guangxi1
25Hainan1

Daar tegenover probeert Heineken Snow buiten China te verkopen, nou ik hou de toko in de gaten want het is nog steeds Tsingtao wat de klok slaat. De naam Snow is geïnspireerd door het witte bierschuim en dat lijkt op sneeuw. Nou er zijn veel bieren met de naam Snow maar ik voor het vlaggenschip Snow Beer 雪花啤酒 en die Chinese tekst is Snow Beer in het Chinees. Zo hebben ze over de 100 biermerken in hun bezit maar ik hou het bij de titel van het verhaal.


Snow Beer 雪花啤酒 heeft een alcoholpercentage van 4,5% en het is een Lager met een heldere gouden kleur. Zoet van smaak en de bitterheid is ver te zoeken plus de body is te waterig, wat zeer lichte tonen van appel. Het is wel de bedoeling dat heel China dit moet drinken, dus het moet neutraal smaken. Eigenlijk smaken alle Chinese bieren neutraal maar dat terzijde.


Dat was Heineken in China en er volgt geen link en Facebookpagina want dat Chinees is onbegrijpelijk maar wel een filmpje uit 2018.










Reacties

Populaire posts