Bier+Randzaken Mei (2): Asahi Super Dry - Japan
Asahi
Super Dry
Het
laatste deel van de grote 4 van Japan, brouwerij Asahi en die naam betekent
“rijzende zon” wat weer de bijnaam is van Japan. Het begon in 1889 in de stad
Osaka en de naam van de brouwerij was vernoemd naar die stad. Maar het biertje
werd pas in 1892 gebrouwen na een paar jaar van voorbereidingen, men moest nog
een brouwerij bouwen.
Dat bier ging Asahi heten omdat symbolisch klonk, een
snel groeiend merk. In 1906 gingen ze fuseren met brouwerij Sapporo en gingen
ze een tijdje verder als brouwerij Dai Nippon. In 1949 werd het bedrijf
opgesplitst, de oude brouwerij Osaka ging verder als Asahi en Sapporo ging zijn
eigen weg. Overigens was Asahi in Japan als eerste om zijn bier in blik aan te bieden, dat gebeurde trouwens in het jaar 1958. Alhoewel het hoofdkantoor in Tokyo staat, zijn de brouwerijen in de volgende plaatsen te vinden: Osaka (de originele brouwerij sinds 1891), Fukuoka (1921), Sapporo (1966), Nagoya (1973), Motomiya (1973), Moriya (1991), Saijo (1998) en Minamiashigara (2002).
Strategisch gelegen bierfabrieken en tegenwoordig zijn ze ook in Europa bezig, doordat ze wat brouwerijen konden kopen die ooit van SABMiller waren geweest. Deze brouwerij ging fuseren beter gezegd opgekocht worden door AB-Inbev, om de balans te behouden moesten ze wat afstaan zodoende nam Asahi wat brouwerijen over zoals Grolsch, Peroni en Pilsner Urquell. Verder met bier want in 1987 was Asahi de aanstichter van een korte maar felle bier rage. Deze rage heette Dry Beer een Lager bier waarbij alle suikers bij het gistingsproces compleet zijn gefermenteerd, bij gewone Lagers/Pilseners blijft wat suiker achter. Wat resulteert dat het bier minder body en smaak heeft, de bitterheid is ook flink stuk minder maar het bier is wel droger van smaak. Ook is het bier iets geschikter voor diabetici doordat die suikers ontbreken, alles om meer bier om te zetten. Eigenlijk betekent het woord “Dry” in dit geval “niet zoet”, oftewel een gevalletje zeer koud drinken. Ook typisch door dit brouwproces dat bier ook bijna geen koolhydraten meer heeft, wat ook de smaak vermindert maar de gezondheid licht bevorderd. Dus Asahi kwam met Super Dry en vervolgens sloeg het bier aan in Japan, wat de concurrentie in Japan fijn ging naäpen. De rage sloeg in 1989 over naar Oost-Azië, Canada en de Verenigde Staten waar de grote en middelgrote brouwers op deze biersoort massaal storten. Vervolgens volgde West-Europa en Australië om vervolgens ging de hype als een nachtkaars uit eind jaren 90, behalve in Japan (voornamelijk Asahi), Oost-Azië en Australië. Asahi Super Dry is redelijk goed te koop in Nederland voor degene die een iets gezonder bier wil drinken met weinig smaak. Het bier heeft een heldere gouden kleur en het alcoholpercentage is 5%. De smaak is droog en niet bitter, mag wel zeggen nogal vlak. Van een technisch oogpunt gezien een te perfect gebrouwen bier, dat houd in geen spanning en geen smaak. Dit waren vier verhalen van de grote vier brouwerijen van Japan, gelukkig zijn er zo’n 275 microbrouwerijen met smaak en dat is een weer een verhaal apart. Volgt nog de link en een filmpje. http://www.asahibeer.com/
Reacties
Een reactie posten