Bier+Randzaken = Kaiser - Brazilië
Kaiser
Brazilië en Heineken deze maand en daar proberen ze een flink stuk van de taart mee te pikken, die markt is de derde ter wereld na China en de Verenigde Staten. Daar wil een grote brouwerij wel heen maar AmBev het Braziliaanse gedeelte van AB-Inbev zit er met 70% van de markt stevig in het zadel. Dus de eerste stap die werd gezet met 14,2% van de aandelen van brouwerij Kaiser te kopen, maar het was nog niet van ze. Brouwerij Kaiser was zelf uit nood opgericht in 1982 door Luiz Otávio Possas Gonçalves die een Coca-Cola in Divinópolis, Minas Gerais een franchise had maar Brahma en Antarctica (de voorlopers van Ambev) ook frisdrank ging verkopen. Dit ging financiële problemen opleveren en zodoende ging hij een (spoed)brouwcursus volgen in München. Zo kon hij tegen die twee strijden met bier wat aansloeg en zijn plan slaagde, Coca Cola verkocht in Brazilië ook weer goed.
De brouwerij kwam in handen van het Canadese Molson in 2002 tot 2006 toen ging het over in handen van het Mexicaanse FEMSA een bedrijf gespecialiseerd in diverse soorten drank. Heineken nam het biergedeelte van FEMSA over in 2010 en zodoende ook brouwerij Kaiser, wat de Grote Groene Reus een voet aan de grond had in Brazilië. Het marktaandeel was maar bijna 9% tegen de 70% van AmBev, dus er moet nog een voet erbij. Die kocht men in 2017 met brouwerij Brasil Kirin een dochterbrouwerij van het Japanse Kirin. Die namen het uit 1939 daterende brouwerij Schincariol uit Itu, Sao Paulo over in 2012. Met bijna 12% marktaandeel was het de 2de brouwerij van het immense Zuid-Amerikaanse land.
Laat ik 12 bieren van Heineken Brasil behandelen, want dat is de naam die ze gebruiken voor de bouwactiviteiten. Ook geef ik ze een cijfer van 1 tot 5 op interessantheid want bier daar is om de dorst te lessen.
Glacial en dat is Portugees voor "ijzig" en dan weet je het wel, koelen die handel tot 4 graden Celcius want dan smaak je niks. Deze 4,4% zwaar bier met zijn heldere gouden kleur kan in de Mexicaanse Corona hoek plaatsen. Weinig bitterheid wel enige zoetheid door de zoete maïs. (1/5)
NS2 is eigenlijk een opgevoerde Radler met zijn 4,7% en heeft een heldere gouden kleur. De smaak is kunstmatig zoet en heeft tonen van limoen en wat tequila. Duidelijk bedoeld voor jongeren die los gaan op een feest, hetzelfde als Desperado's wat ook van Heineken is. (1/1)
Xingu Gold Beer is een Lager van 4,7% met een heldere gouden kleur, waarvan een tijdje geleden de originele Xingu Black Beer behandeld. Dit bier is bedoeld om wat bewustzijn over het Amazonewoud bij te brengen. De smaak is redelijk zoet bitter met wat scherpe tonen van citrus. (4/5)
Santa Cerva is een helder goudkleurige Lager met een alcoholpercentage van 4%. Het bier mag er goed uitzien maar smaakt zwak met bijna geen bitterheid en wel wat zeurderige zoetheid, licht fruitige tonen. (1/5)
Brouwerij Eisenbahn is een microbrouwerij die gewild werd om te kopen en hun brouwerij staat in Blumenau een stad die erg Duits uitziet. Eisenbahn betekent spoorweg in het Duits en ze brouwen Eisenbahn Kölsch, de bierstijl uit Keulen. Het heeft een helder gouden kleur met een alcoholpercentage van 4,8%. Licht droog bitter van smaak met tonen van citrus en karamel. (4/5)
Palma Louca wat "gekke palm" betekent in het Portugees en is bedoeld voor de export. Het bier heeft een alcoholpercentage is 4,5% en kleur van deze Lager is natuurlijk helder goudkleurig. De smaak is licht zoet bitter met lichte tonen van karamel en fruitigheid. (2/5)
Devassa Tropical Lager heeft sinds het voor het eerst in 2002 veel naamswijzigingen en het uiterlijk ook. Aanvankelijk prijkte een pin-up model het etiket want het bier is ontstaan in een nachtclub, maar ja men wordt zogezegd volwassen. Trouwens Devassa is Portugees voor "baldadig". Deze helder goudkleurige Lager heeft een alcoholpercentage van 4,5%. De smaak is redelijk zoet met een licht bittertje, het heeft tonen van zoete maïs en fruitigheid. (2/5)
No Grau wat zoiets betekent als "met mate" en deze Lager wordt speciaal gebrouwen voor het noorden van Brazilië waar de hete regenwouden zijn en eigenlijk waar het elders heet is. Het heeft een alcoholpercentage van 4,4% en de kleur is helder goudkleurig. Zwak zoet bitter van smaak met lichte tonen van zoete maïs, dus een tijdje in de vriezer ermee. (1/5)
Schin is in populariteit het 4de bier van Brazilië en bestaat sinds 1989 toen het op de markt kwam als Nova Schin. Volgens mij werd dat veranderd in 2017 want "nieuw" was het merk niet meer wat dat betekent "nova". Dus dit is een Lager voor Brazilië en dan wordt gauw het bier neutraal van smaak. Deze helder goudkleurige van 4,7% zwaar heeft een zeer lichte zoet bittere smaak met lichte tonen van zoete maïs. (3/5)
Kaiser is dus voor eerst gebrouwen in 1982 en in sommige markten doet Duits klinkende naam het marketingtechnisch altijd wel goed. Met Kaiser als naam zit wel goed met deze helder goudkleurige Lager met een alcoholpercentage van 4,5%. Ondanks het bij Heineken hoort mag Coca-Cola het bier nog steeds distribueren aangezien ze erbij het begin met Kaiser betrokken waren. Kaiser heeft een licht zoet bittere smaak met fijne tonen van citroen en wat lichtjes zoete maïs. (3/5)
Reacties
Een reactie posten